Sinds 1 januari 2020 zijn alleen elektrische voertuigen en bepaalde plug-in hybride modellen 100% fiscaal aftrekbaar. Voor bedrijven en zelfstandigen die kosten moeten maken, zijn dergelijke modellen erg aantrekkelijk. Maar of u nu particulier of bedrijf bent, wanneer u uw voertuig op basis van budget kiest, zijn er nog tal van andere criteria om rekening mee te houden. Los van de aankoopprijs, de rijtaksen en de verzekering, zijn de onderhoudskosten, de uitgaven voor het werkelijke brandstofverbruik en tot slot ook de herverkoopwaarde van het voertuig (ook wel eens restwaarde genoemd) doorslaggevende elementen.
Kortom, het is niet omdat een voertuig 100% aftrekbaar is dat de werkelijke eigendomskosten (Total Cost of Ownership of TCO) laag zullen zijn, verre van zelfs.
Betrouwbaarheid is cruciaal
Om te beginnen zijn de hybride Toyota-modellen €10.000 tot €15.000 goedkoper dan de plug-in hybride alternatieven van concurrenten. Bovendien zijn er tal van studies die de betrouwbaarheid van de Japanse constructeur bevestigen. Ook in het laatste onderzoek van Test-Aankoop staat Toyota afgetekend bovenaan op vlak van betrouwbaarheid, net als in het Franse tijdschrift Auto Plus. Die laatste stelt zelfs dat “Toyota’s hybride modellen uitstekende producten zijn”. Ze zijn niet alleen erg betaalbaar op vlak van onderhoud, maar ze leveren eveneens een degelijke restwaarde op wanneer ze worden doorverkocht en ook dat is een belangrijk element!
Advertentie – lees hieronder verder
Normverbruik versus écht verbruik
Eén van de belangrijkste posten in de gebruikskost van een auto is de brandstofkost. Ook op dat vlak bewijzen de hybride Toyota-modellen dat het werkelijke brandstofverbruik quasi vergelijkbaar is met het op papier aangegeven normverbruik. Dat kan niet worden gezegd van plug-in hybride modellen, waar men rekening moet houden met heel wat bijkomende parameters. Gaat de werknemer/klant de wagen ook plichtsbewust opladen? Heeft hij of zij geschikte oplaadinfrastructuur? Moet ik als bedrijf investeren in oplaadstations? Kortom, het opladen – maar ook het niet-opladen van uw plug-in hybrid – genereert veel kosten waarmee men rekening moet houden bij de dynamische berekening van de total cost of ownership.
Kortom, hoe men de wagen ook gebruikt, alles wijst erop dat de hybride Toyota’s de schoonste voertuigen zijn! De cijfers bevestigen dit, want in 2018 en 2019 was Toyota wereldwijd de autoconstructeur met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot over het volledige gamma! Voor de Toyota/Lexus Group is dat overigens al 8 jaar het geval!
*Volgens de website praktijkverbruik, waar het werkelijke verbruik van de gebruikers wordt opgelijst (gebruikers geven de kilometerstand bij elke tankbeurt door), verbruikt een plug-in hybride BMW X3 xDrive30e (die €57.900 incl. BTW kost) 7,41 l/100 km ondanks een normverbruik van 2,1 l/100 km. De Toyota RAV4 2.5 VVT-i Hybrid AWD-i (die men €44.940 incl. BTW betaalt[i]) verbruikt in de praktijk 6,65 l/100 km tegenover een normverbruik van 5,8 l/100 km. Dit toont aan dat het werkelijk verbruik en het normverbruik erg dicht bij elkaar liggen!
[i] Er is al een Toyota RAV4 Hybrid vanaf €38.700 incl. BTW.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be