Zijn Chinese autofabrikanten de grote inspiratie geworden voor auto-ontwerpers over de hele wereld? Dat denkt Michael Mauer, sinds 2004 designhoofd bij Porsche. Hij vindt dat de Chinezen, en in het bijzonder hun elektrische auto’s, de perceptie van de directies van westerse autoconcerns beïnvloeden en hen aansporen om meer risicovolle autoconcepten te verkennen.
“Deze jonge bedrijven, die geen erfgoed hebben, kunnen heel andere dingen doen”, vertelde Michael Mauer aan Automotive News Europe. En hij voegde eraan toe dat “ik dit als ontwerper als iets positiefs zie, omdat het de besluitvormers – de raad van bestuur dus – ruimdenkender maakt.”
Duitsland in beweging krijgen?
Decennialang hebben Duitse fabrikanten vooropgelopen in design, met bijvoorbeeld de Porsche 911, de Volkswagen Kever en de grote sedans van BMW en Mercedes. Natuurlijk mogen we de verdiensten van andere grote Europese merken niet vergeten (zoals Citroën, Renault, Peugeot en Fiat). Maar nu lijken de historische constructeurs ingehaald door opkomende merken zoals Tesla die zich helemaal op de elektrische transitie hebben gestort. Dit technologisch model met batterijen en andere aandrijflijnen vergt een nieuwe benadering van de esthetiek (met meer speelruimte) en functionaliteit (met meer ruimte). En laat dat nu net twee belangrijke parameters zijn voor kopers.
Advertentie – lees hieronder verder
Mauer ziet een nieuw design als “een steen die in de toekomst wordt gegooid”. Maar de vraag is hoe ver je hem gooit. Daar ligt de uitdaging: hem op de juiste afstand gooien, niet te dicht bij wat er nu wordt gedaan en ook niet te ver weg met het risico dat mensen ontevreden zijn. Hoewel Volkswagen een groot deel van zijn reputatie heeft gebaseerd op de designkwaliteit van zijn auto’s, heeft deze parameter duidelijk een grens bereikt. Het ‘conventionele’ design wordt nu aangeduid als reden voor de dalende verkoopcijfers in China.
Design, de nieuwe prioriteit
Volgens Michael Mauer kan het ontwerpprobleem van Volkswagen zeker opgelost worden. Hiervoor zijn zelfs geen gigantische middelen nodig. In ieder geval staat design nog meer centraal dan enkele jaren geleden. Zien we in de nabije toekomst een revolutie in het ontwerp van de Volkswagen Golf of modellen van Audi en Skoda? Dat valt nog af te wachten, al worden dergelijke veranderingen ongetwijfeld bestudeerd.
Michael Mauer aarzelt niet om de situatie van BMW aan te halen, dat twintig jaar geleden een echt schoolvoorbeeld was toen Chris Bangle alle designcodes van het merk op zijn kop zette met de 7 Reeks en 5 Reeks. Deze ingreep positioneerde BMW als een moderner merk dat in staat was om nieuwe klanten voor zich te winnen. Volgens Mauer is het belangrijk om na te denken over nieuwe vormen van design die een rijervaring weerspiegelen die veel meer verbonden is met de buitenwereld. Een hele uitdaging.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be