SCOOP: Nieuwe VW Golf, een technologische revolutie?

Op het Autosalon van Frankfurt koos Volkswagen ervoor om de volledig elektrische ID.3 in de kijker te zetten en dus niet om de nagelnieuwe generatie Golf te presenteren. Een gebrek aan vertrouwen? Helemaal niet, zo blijkt uit een verklaring…

SCOOP: Nieuwe VW Golf, een technologische revolutie?

De volgende generatie VW Golf zal “zijn tijdperk markeren”, aldus de fabrikant. Maar wat moeten we hieronder verstaan?

“Slimme” Golf

Laat ons beginnen bij het interieur. Daarin zullen we meer dan ooit met grote schermen en minder dan ooit met knoppen te maken krijgen. We kunnen ons voorstellen dat VW werk heeft gemaakt van “intelligente” spraakbesturing om op gelijke hoogte te komen met bepaalde premiummerken (Hey BMW en Mercedes…). Volkswagen gaat er zelfs prat op technologieën en rijhulpsystemen te voorzien die je normaal alleen in hogere segmenten terugvindt. We hebben voor alle duidelijkheid over “car-to-car” en “car-to-X” toepassingen, synoniem voor autonoom rijden op niveau 3 en zelfs 4.

Hybride-invloeden

SCOOP: Krachtige Seat Leon PHEV in de maak

Uiteraard moet de CO2-voetafdruk (onder andere) van de nieuwe Golf kleiner zijn dan die van de huidige. De 1-liter en 1.5-liter TSI-benzinemotoren zullen daarom 48V-systemen met starter-alternators herbergen, waardoor ze onder de noemer “mild hybrid” zullen vallen. Daarnaast zal de Golf GTE nog meer vermogen krijgen om de Golf GTI (ongeveer 245 pk) te evenaren. En als de geruchten kloppen, zullen diesels niet verdwijnen. Anderzijds mogen we naar alle waarschijnlijkheid een kruis maken over een 100% elektrische e-Golf. Zo’n model zou simpelweg te veel in het vaarwater van de onlangs onthulde ID.3 vertoeven. Waar we sowieso wél op hopen, is de komst van een Golf die naast benzine ook CNG lust.

Wanneer?

De grote onthulling van de 8ste generatie Golf zal plaatsvinden op 24 oktober aanstaande. De nieuwe GTI is aangekondigd voor 2020 en de Golf R voor een jaar later. Mogelijks zit er zelfs een ‘R Plus’ aan te komen. Die krachtpatser zou het dan tegen de Mercedes-AMG A45 en de Audi RS3 moeten kunnen opnemen. Afwachten maar!