Donald Trump wil autonome auto's toelaten, een “kans” voor Elon Musk

Donald Trump, ooit fel tegenstander, wil nu volledig autonome auto’s de weg op laten. Een verrassende draai die Elon Musk, de nieuwe minister van Overheidsefficiëntie, zeker goed uitkomt.

Gepubliceerd op 21 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Donald Trump wil autonome auto's toelaten, een “kans” voor Elon Musk

De autonome auto werd eerst voor 2020 en later voor 2030 beloofd, maar heeft nog een lange weg af te leggen voordat hij echt onze straten bereikt. Onderzoek gaat gestaag door, vooral met hulp van kunstmatige intelligentie om het proces te versnellen. Toch maken deze auto’s nog steeds fouten, soms met tragische gevolgen. Daarom blijven regeringen voorzichtig en is een geavanceerd wettelijk kader nodig voordat autonome voertuigen worden toegelaten. Vooral op het gebied van aansprakelijkheid bij ongelukken zijn duidelijke regels essentieel, want een machine zal keuzes moeten maken—en die zijn niet noodzakelijk de juiste. 

Behalve dat deze langzame ontwikkeling binnenkort versneld zou kunnen worden, in ieder geval in de Verenigde Staten, waar Donald Trump, de pas verkozen president, zojuist heeft verklaard dat hij er alles aan zal doen om snel een wetgevend kader voor autonome auto's op te zetten, volgens het persbureau Bloomberg, op basis van bronnen dicht bij de zaak.

Regels veranderen?

De regering-Trump lijkt niet van plan om het wettelijke kader voor autonome auto’s sneller te ontwikkelen, maar eerder om de bestaande regels te versoepelen. Deze regels vormden tot nu toe een obstakel voor fabrikanten, wat gezien de incidenten met systemen als bijvoorbeeld Tesla’s Autopilot en Full Self-Driving begrijpelijk is. Om de verkeersveiligheid te waarborgen, beperkt het Amerikaanse ministerie van Transport momenteel het aantal autonome voertuigen op de weg tot 2.500 per fabrikant per jaar. Sommige bedrijven, waaronder ... Tesla, hebben echter al gepleit voor een verhoging van dit aantal naar 100.000.

Als de federale regels op dit gebied fabrikanten al tegenhouden, dan geldt dat in het bijzonder voor Tesla, dat zojuist zijn robotaxi, de Cybercab, heeft gepresenteerd met de belofte dat deze al in 2026 op grote schaal zal worden geproduceerd. Musk zelf zei bij de presentatie van deze machine dat hij zijn potentiële macht binnen de volgende regering zou gebruiken om ervoor te zorgen dat autonome auto's op grote schaal gebruikt kunnen worden in de Verenigde Staten.

Advertentie – lees hieronder verder

cybercab02
© Tesla

Vriendjespolitiek?

De Amerikaanse verkeersveiligheidswaakhond NHTSA heeft herhaaldelijk aangegeven dat de veiligheid van zogenaamd autonome auto’s te wensen overlaat. Zo is Tesla’s Autopilot al betrokken geweest bij veertig onderzoeken en in verband gebracht met minstens 23 dodelijke slachtoffers.

In dit licht valt de innige samenwerking tussen de miljardairs die de VS de komende vier jaar zullen leiden, moeilijk te negeren. Hoewel het te vroeg is om te oordelen, wijzen diverse signalen erop dat hun onderlinge afspraken soepel verlopen. Een opvallend voorbeeld is de afschaffing van belastingvoordelen voor elektrische auto’s. Deze maatregel lijkt bedoeld om de overgangssteun voor andere Amerikaanse fabrikanten te schrappen, wat Tesla opnieuw een voorsprong geeft.

fullselfdriving
© Screenshot YouTube

Los van de duidelijke voordelen voor Musk (Tesla’s aandelen stegen 8% na de aankondiging), rijst de vraag hoe relevant deze maatregel eigenlijk is. Het lijkt te wijzen op een dreigende deregulering van de sector, met als risico verminderde veiligheid en beperkte juridische mogelijkheden voor slachtoffers. Dit lijkt de logica te volgen die Trump en Musk ook bij cryptocurrencies hanteren. Maar hier gaat het om een potentieel gevaar in de publieke ruimte - een heel ander verhaal. Vooral omdat Tesla’s Full Self-Driving al is aangeklaagd wegens misleidende reclame, bijvoorbeeld in Californië, waar de term verboden is omdat Tesla nog steeds op Level 2 van geautomatiseerd rijden zit. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Nieuwe technologie
Zijn touchscreens in auto’s passé?

Auto’s van vandaag zien er binnenin fundamenteel anders uit dan 10 jaar geleden, met steeds grotere en prominentere aanraakschermen, in de plaats van fysieke knoppen. Maar hier en daar keert een autobouwer al op zijn stappen terug.

15 november 2024 3 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.