SUV’s zijn meer dan ooit het middelpunt van kritiek en controverse. Hun verbruik ligt hoger dan dat van gewone auto’s en alle exemplaren samen zouden volgens een recente studie meer CO2 uitstoten dan een land als Duitsland. Er wordt zelfs vanuit de politiek geopperd om hun populariteit aan banden te leggen. Door te belasten op basis van gewicht, bijvoorbeeld, of door ‘Sports Utility Vehicles’ in stadskernen te verbieden. “Ze zijn te gevaarlijk en verbruiken te veel”, zo klinkt het geregeld.
Ondanks de steeds toenemende kritiek op SUV’s verkoopt dit koetswerktype als zoete broodjes. Jaar na jaar stijgt hun aandeel in de verkoopcijfers – tegenwoordig halen ze 45%! – en zowel budgetmerken als peperdure (sportwagen)merken wagen zich aan het felbevochten segment. Porsche deed zijn intrede 20 jaar geleden al, een toen bijzonder controversiële beslissing die de fabrikant uit Stuttgart alles behalve windeieren heeft gelegd. De eerste Cayenne inspireerde zowat alle andere superdeluxeconstructeurs: Bentley (Bentayga), Lamborghini (Urus), Rolls-Royce (Cullinan) en Aston Martin (DBX). Alleen Ferrari ontbreekt nog uit de lijst, of toch als we Bugatti buiten categorie beschouwen.
Lang wachten…
Dat het geesteskind van Enzo de Purosangue nog altijd niet onthuld heeft, is op zijn zachtst gezegd opvallend. De komst van die Ferrari-voor-gezinnen (of avonturiers, zoals je wil) wordt namelijk al lang, héél lang aangekondigd. In 2018 dachten we bij Gocar dat het bijna zover was, maar we hadden het aan het verkeerde eind. Talloze spyshots later kregen we nog steeds geen resultaat te zien, met als gevolg dat sommige mensen zich begonnen af te vragen of de Ferrari-SUV er überhaupt nog zou komen.
Het antwoord is volmondig ‘ja’. Meer nog: dit zouden volgens instagrammer cochespias de eerste foto’s zijn van de Purosangue in volle glorie. We leggen de nadruk op ‘zouden’, want het zijn zeker geen officiële beelden.
Advertentie – lees hieronder verder
Dus… zijn ze echt of niet?
Dat valt voorlopig moeilijk te zeggen. Volgens verschillende internationale autowebsites is er geen twijfel mogelijk, al kom je natuurlijk een heel eind door Photoshop te gebruiken. Desalniettemin gaan ze viraal.
De reden waarom verschillende autojournalisten menen dat we hier effectief met de productversie van de Purosangue te maken hebben, is omdat het ontwerp zeer dicht aanleunt bij wat we in het verleden – dankzij spionfotografen – al te zien hebben gekregen. Of we deze creatie mooi of lelijk vinden, laten we liever in het midden, maar de algemene vormgeving en de details sluiten in elk geval goed aan bij bestaande modellen van het merk, met de Roma op kop. Eén duidelijk verschil is het zwarte kunststof van de wielkastranden. Zij moeten de ruige SUV-look compleet maken.
Wat zal de Purosangue aandrijven?
Hierover werd nog niet gecommuniceerd, maar we gokken dat Ferrari hem in zijn basisuitvoering als plug-in hybride zal verkopen, uitgerust met de aandrijflijn van de 296 GTB die een V6 met een elektromotor en een batterij combineert. Of de meest gefortuneerde klanten die niet wakker liggen van een litertje benzine (of een grammetje CO2) meer of minder ook een Purosangue V12 zullen kunnen bestellen, lijkt evenzeer plausibel. De kans op een V8 wordt dan weer lager ingeschat, simpelweg omdat er al maandenlang geruchten de ronde doen dat Ferrari zijn achtcilinders uit het gamma gaat schrappen ten voordele van oplaadbare hybrides met 6 dan wel 12 cilinders. Zelfs het meest begeerde automerk ter wereld ontsnapt niet aan de elektrische revolutie…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be