“SUV’s stoten meer CO2 uit dan Duitsland”

Dat we met zijn allen minder CO2 moeten uitstoten, hebben wetenschappers en de politiek al lang beslist. De vraag is of we wel goed bezig zijn door en masse SUV’s te kopen, tegenwoordig de populairste koetswerkvorm op de markt.

Gepubliceerd op 18 februari 2022
Leestijd : 3 min

Deel

“SUV’s stoten meer CO2 uit dan Duitsland”

SUV’s zijn big business. Het segment werd in de duurdere klasse populair dankzij modellen zoals de BMW X5 en de Mercedes ML en vond langzaam maar zeker zijn weg naar beneden, via de Nissan Qashqai en andere Dacia Dusters.

Vandaag zitten ‘Sports Utility Vehicles‘ nog altijd in de lift. De wereldwijde verkoop ervan is in 2021 zelfs met 10% gestegen in vergelijking met het jaar voordien (in totaal 35 miljoen exemplaren!) en SUV’s, soms ook cross-overs genoemd, bezetten zo een aandeel van maar liefst 45%. Ze zijn dan ook niet meer weg te denken, zelfs niet bij een merk als Lamborghini dat zich voor kort uitsluitend op lage supersportwagens concentreerde, de tractoren en de al lang gepensioneerde LM002 pick-up niet meegerekend. Bovendien zijn SUV’s populair als elektrische auto, onder meer omdat er voldoende plaats moet zijn om alle batterijen te kunnen herbergen teneinde een deftige autonomie te beloven.

audi_e-tron_55_quattro_sporback_s_line_2020

De bovenstaande cijfers komen van IEA, het Internationaal Energieagentschap, dat nog andere aspecten belicht die verband houden met SUV’s. Denk bijvoorbeeld aan de uitstoot van broeikasgassen door zulke voertuigen.

Als we volgens het IEA enkel naar de in 2021 verkochte modellen zouden kijken, zouden SUV’s verantwoordelijk zijn voor ruwweg 120 miljoen ton CO2. Een beetje een nietszeggend cijfer, met als gevolg dat het agentschap nog andere berekeningen heeft gemaakt, onder andere eentje die álle SUV’s die vandaag rondrijden bevat. Men spreekt hierbij van 900 miljoen ton CO2 dat op jaarbasis in de atmosfeer wordt geblazen.

Advertentie – lees hieronder verder

Nog steeds te abstract?

Met de bedoeling om mensen toch een beetje wakker te schudden, werd de vergelijking gemaakt tussen de CO2-emissie van SUV’s en die van landen in hun geheel. Dit resulteerde in een top 11 waarin SUV’s de zesde plaats bezetten.

IEA-graph-CO2-countrys-SUV

Helemaal bovenaan en met een immense ‘voorsprong’ op de rest staat China, gevolgd door de Verenigde Staten, India, Rusland en Japan. SUV’s stoten volgens de grafiek maar een klein beetje minder uit dat laatstgenoemde, en meer dan landen zoals Iran, Duitsland, Indonesië, Zuid-Korea en Canada.

Een kanttekening

Het IEA vond het niet nodig om dezelfde vergelijking opnieuw te maken met andere koetswerkvormen. Dat gezegd hebbende, stelt het Europees Milieuagentschap dat gewone personenwagens ongeveer 10% minder uitstoten dan SUV’s.

Wat als een paal boven water staat, is dat SUV’s nogal snel over dezelfde kam worden geschoren. We hoeven je niet te zeggen dat pakweg een Mercedes GLS en een Renault Captur niet met elkaar vergeleken mogen worden. Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat een SUV over het algemeen meer verbruikt dan het ‘traditionele’ model waarop hij gebaseerd is. Een mooi voorbeeld is dat van de Mégane en Captur E-Tech: Beide dezelfde plug-in hybride aandrijflijn, en toch verbruikt de tweede meer dan de eerste onder dezelfde rijomstandigheden.

En als ze 100% elektrisch zouden zijn?

Het toekomstige verbod op de verkoop van auto’s met een diesel- of benzinemotor moet de CO2-uitstoot naar beneden halen. Een land als België maakt het zichzelf daarin moeilijk door de trage uitrol van laadinfrastructuur en de plannen om kercentrales vaarwel te zeggen ten gunste van gascentrales, maar wij zijn natuurlijk niet enig in de wereld.

De belangrijkste factor zal het stroomverbruik zijn, en dat kan je enkel optimaliseren door bepaalde keuzes te maken, zoals een betere stroomlijn en een zo laag mogelijk gewicht: twee eigenschappen waarin SUV’s moeten onderdoen voor doordeweekse breaks, berlines en coupés. Is het rijk van de SUV bijna uit?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
51.885 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.885 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.