Autotests

TEST Renault Captur E-Tech: Nieuwe referentie met een “maar”…

Renault lanceert dit jaar zijn hybrideoffensief. Na de “gewone” Clio hybride, zijn hier de plug-ins, met bestseller Captur in de hoofdrol.

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 28 sep. 2020 | Leestijd: 7 min

Ten eerste is de nieuwe Captur aanzienlijk geavanceerder dan zijn voorganger. De vorige was een leuk voertuigje, daar niet van, maar zag er ergens toch wel een beetje kinderachtig uit. Bovendien was de materiaalkeuze van het luchtige, potentieel kleurrijke interieur niet echt mee met de tijd, om het zacht uit te drukken. De nieuwe generatie oogt duidelijk volwassener en ziet er bovendien niet slecht uit. Hij is ook 10 cm langer, wat een prettig voordeel is voor de achterste passagiers. Wat zijn interieur betreft, is een duidelijke sprong voorwaarts merkbaar. Ook hier is het ontwerp volwassener, zonder te serieus te willen overkomen. Met zijn verticaal opgestelde aanraakscherm ligt hij in lijn met de huidige modellen en er konden ook enkele leuke eigenschappen vanaf. Onze testwagen met automaat laat zich bijvoorbeeld opmerken door zijn zwevende console, wat niet alleen esthetisch aantrekkelijk is, maar ook extra opbergruimte vrijmaakt. Kortom, de nieuwe Captur is discreet verleidelijk aan de buitenkant en praktisch en gastvrij aan de binnenkant.

Captur interior

Advertentie – lees hieronder verder

Goed gerekend

Het plug-in-hybridesysteem van “onze” Captur bestaat uit een 1.6-benzinemotor, een elektromotor en een starter-alternator, waarvan één van de missies het synchroniseren van de benzinemotor en zijn versnellingsbak tijdens sterke acceleraties is… 15 versnellingen, alsjeblieft! Dat klinkt prettig gestoord, al valt er in de praktijk niets van te merken en dat is maar goed ook. Het is gewoon interessant om te weten dat deze technologie uit de F1 tegenwoordig zo’n volwaardige rol speelt, zowel wat brandstofverbruik als rijplezier betreft. De aandrijflijn ontwikkelt een systeemvermogen van 158 pk, terwijl het elektrische gedeelte wordt gevoed door relatief bescheiden accu’s van 9,8 kWh. De batterijen zitten deels onder de achterbank (die 16 cm kan worden uitgeschoven) en deels onder de bagageruimte, die is teruggebracht tot 379 liter (536 in een klassieke Captur), plus een dubbele bodem die voldoende plaats biedt om de laadkabels op te bergen. Deze cijfers verklappen ons dat Renault de juiste berekeningen heeft gemaakt, want tussen een redelijk totaalvermogen en niet al te grote accu’s die het gewicht onder controle houden, zou de besparing er inderdaad moeten zijn. Tijd om dat uit te zoeken…

Captur 2020

A la Renault

Eerst en vooral biedt de nieuwe Captur veel comfort. Of het nu gaat om de demping of de geluidsisolatie, Renault doet zijn eigen reputatie alle eer aan. Wat de energieprestaties betreft, hebben we de beloofde 65 km elektrische actieradius in de stad (WLTP) niet gehaald, maar we kwamen wel in de buurt van de voor gemengd gebruik aangekondigde 50 km. Teleurstellend? Op het eerste gezicht wel, maar helemaal niet als je de capaciteit van de accu’s onthoudt. De Captur pakt namelijk uit met een uitstekend elektrisch verbruik. En niet alleen dat, want als de hybridemodus het overneemt, als de batterijen met andere woorden niet meer voldoende stroom bevatten voor 100% elektrisch gebruik, scoort hij ook uitstekend. Het energieterugwinningssysteem is dan ook zeer efficiënt, waardoor er nog steeds ruime elektrische rijfasen mogelijk zijn. In de hybridemodus verbruikt de Captur tussen 4 en 4,5 l/100 km. Op een rit van 100 km zonder opladen vertaalt dit zich gemakkelijk in een gemiddelde van minder dan 3l/100km. Op de snelweg haalt de Captur ten slotte, zonder enige elektrische hulp, een gemiddelde van ongeveer 7l/100km. Helemaal geen slechte cijfers dus, en inmiddels heb je het nut van de 15-trapsautomaat begrepen.

Conclusie

Het plug-in-hybridesysteem van Renault is de referentie in deze opkomende categorie van betaalbare oplaadbare hybriden. Maar er is een maar. Ontdek hieronder waarom…

Captur rear

Renault Mégane Grandtour E-Tech:dit is géén SUV

De “maar” van de Captur-test is dat Renault hetzelfde hybrid systeem aanbiedt in de Mégane Grandtour, een break die ruimer is, royaler qua bagageruimte, minstens zo comfortabel en nauwelijks 1.700 euro duurder dan de Captur. We hebben dit model ook geprobeerd en een vergelijking van twee modellen die met hetzelfde hybridesysteem zijn uitgerust leidt tot de volgende conclusie: energietechnisch gezien is het een handicap om een SUV te zijn. Met de Mégane hebben we 56 km uit de accu’s gehaald en in strikt identieke situaties verbruikt hij minder brandstof dan de Captur. Met andere woorden, als je een hybride kiest om de planeet te redden, dan moet je consequent zijn tot het einde. Geen SUV kiezen, met andere woorden…

MEGANE E-TECH Plug-in

De Captur E-Tech in enkele cijfers

Motor: 4-cilinder turbobenzine plug-in hybride, 1.598cc; 158pk; 205Nm.

Aandrijving: voorwielaandrijving.

Versnellingsbak: 15-trapsautomaat.

L/b/h (mm): 4.227/1.797/1.576

Leeggewicht (kg): 1,564

Koffervolume (l): 379

Tankinhoud (l): 39

Elektrische autonomie (km) : 50-65

0-100 km/u (sec.): 10,1

Prijs: € 32.575 BTWi

Vermogen: 158 pk

Topsnelheid: 173 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 1,4 l/100 km

CO2: 32 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Aangenaam rijgedrag
  • Geluidsisolatie
  • Gekke doch efficiënte automaat
  • Lage verbruikswaarden

Minpunten

  • Geen snelle herlading
  • Opgegeven elektrische autonomie niet haalbaar
  • Ergonomie multimediasysteem (instellingen)

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon