TEST Renault Symbioz: het succesrecept

De Symbioz, Renaults nieuwste SUV, positioneert zich tussen de Captur en de Austral en is uitgerust met de bekende hybride aandrijflijn van het merk.

9 / 10
Gepubliceerd op 20 september 2024
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Renault Symbioz: het succesrecept

Een mens zou duizelig worden van het tempo waaraan Renault zijn gamma uitbreidt, en het zijn bijna allemaal SUV’s! De nieuwste toevoeging, de Symbioz, richt zich op het voor het merk zo belangrijke C-segment. Om zijn slaagkansen te optimaliseren, is deze momenteel uitgerust met de vertrouwde 145 pk sterke E-Tech hybride motor, die we ook kennen uit de Clio, Captur en Arkana. Volgend jaar komen er twee extra benzinemotoren bij, ondersteund door mildehybridetechnologie. Ondertussen combineert de Symbioz E-Tech Hybride 145 een 1,6 liter-benzinemotor met twee elektromotoren van 36 en 18 kW, aangedreven door een 1,2kWh-batterij. Het systeem werkt met een unieke versnellingsbak met klauwkoppeling, geen klassieke dus, gepaard met twee versnellingen voor de elektromotor en vier voor de benzinemotor. Dit levert veertien verschillende rijmodi op, ontworpen om het brandstofverbruik te optimaliseren.

Renault_Symbioz-1

Bedankt, Gilles Vidal!

De Symbioz is van de hand van Gilles Vidal, voormalig ontwerper bij Peugeot, en sluit naadloos aan bij de nieuwste Renault-modellen. Hij pronkt met het nieuwe merklogo, opvallende dagrijverlichting in de vorm van bliksemschichten en strakke lijnen over de hele carrosserie. De 18 tot 19 duim grote velgen verlenen deze SUV extra dynamiek en elegantie, waardoor hij een van de meest geslaagde modellen in zijn categorie is. Idem voor het interieur dat modern en overzichtelijk oogt, met  op de redelijk kaal gebleven boordplank een verticaal geplaatst centraal scherm van 10,4 duim. Het digitaal instrumentenpaneel is van dezelfde grootte. De Symbioz beschikt ook over het glazen dak Solarbay, dat met een druk op de knop ondoorzichtig wordt, en het gebruiksvriendelijke multimediasysteem Open R-Link, gebaseerd op het Google-systeem, met talloze functies en in het bijzonder een intuïtieve bediening.

Renault_Symbioz-2

Advertentie – lees hieronder verder

Verschuifbare achterbank

Met zijn compacte lengte van 4,41 meter biedt de Symbioz verrassend veel ruimte. Het koffervolume van 492 liter is al indrukwekkend, maar dankzij de verschuifbare achterbank kan deze worden vergroot tot 624 liter. Als dat niet genoeg is, kan je de achterbank volledig neerklappen en ontstaat er maar liefst 1.582 liter aan vlakke laadruimte omdat je de kofferbodem op egale hoogte kan plaatsen, ideaal voor grote en zware spullen. De stoelen bieden voor het overige een goede balans tussen comfort en zijdelingse steun. Handige details zijn de bediening links van het stuur waarmee je de rijhulpsystemen kunt personaliseren en de irritante snelheidswaarschuwing, een wettelijke EU-vereiste, kunt uitschakelen.

Symbioz 4

Bewezen efficiëntie

De efficiëntie van de 145 pk sterke E-Tech Hybrid valt opnieuw op: tijdens onze test bleef het verbruik altijd onder de 5,7 liter per 100 kilometer, zelfs bij lange ritten op de snelweg. In de stad kun je, mits voorzichtig rijden, grotendeels op elektrische energie rijden, wat het brandstofverbruik flink drukt. Kennen we ook van op andere modellen met dezelfde aandrijflijn: soms reageert de versnellingsbak wat vreemd bij het intrappen van het gaspedaal, waarbij het toerental plotseling stijgt en de motor zonder duidelijke reden gaat huilen. Hoewel dit maar kort duurt, verstoort het de rust in het verder stille interieur van de Symbioz.

Symbioz 5

Conclusie

De Symbioz is zeker geen overbodige toevoeging aan het Renault-gamma: deze middelgrote SUV richt zich op gezinnen die een complete, maar betaalbare auto zoeken. Met een scherpe startprijs van 29.950 euro heeft Renault hem goed gepositioneerd, wat een zeker succes voor dit model veronderstelt.

Renault_Symbioz-7-1

Renault Symbioz E-Tech hybride 145: specificaties

Motor: benzine, 4 cilinders, 1.598 cm3, 2 elektromotoren, accu (1,2 kWh), 145 pk gecombineerd vermogen

Transmissie: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: 6 versnellingen

L/B/H (mm): 4.413/1.797/1.575

Leeggewicht (kg): 1.348

Koffervolume (l) : 492-1.582

Van 0 tot 100 km/u (sec): 10,6

Topsnelheid (km/u): 170 km/u

Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (l/100 km): 4,7

CO2: 105 g/km

Prijs: 29.950 euro

Inschrijvingsbelasting: Vlaanderen: 97,62 euro; Wallonië en Brussel: 123 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 244,05 euro; Wallonië en Brussel: 340,03 euro

Wallonië Ecomalus: 0 euro

Voor
  • Zuinigheid
  • Aangename uitstraling
  • Comfort
  • Aantrekkelijke vanafprijs
Cons
  • Soms onvoorspelbare reacties versnellingsbak

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.