Als je onlangs het Autosalon van Brussel hebt bezocht, stond je er misschien even oog in oog met de eerste hybriden van Renault. Zo is de Captur tegenwoordig beschikbaar als E-Tech Plug-In, een model dat al binnen een paar weken in het Belgische straatbeeld te zien zal zijn, en kan je de Clio ook als E-Tech bestellen, met een conventionele hybridisatie onder de kap. In tegenstelling tot andere recentelijk aangekondigde hybride stadsauto’s is dit geen mild hybrid maar een echte full hybrid die, afhankelijk van de omstandigheden, zowel volledig elektrisch als enkel op benzine kan rijden.
Drie motoren
Hoewel Renault al veel van elektrische aandrijvingen afwist, heeft de aanwezigheid in de Formule 1 geholpen tijdens de ontwikkeling van de nieuwe hybriden, meer bepaald door het gebruik van KERS (een systeem om kinetische energie tijdens het remmen terug te winnen en weer te gebruiken) aan te passen aan gewoon gebruik voor op de openbare weg.
Deze Clio E-Tech is uitgerust met drie motoren. De 1.6 benzine (91 pk) van Nissan wordt aangevuld met twee elektrische eenheden: een 15 kW (20 pk) sterke hoogspanningsstarter-alternator en een 35 kW (48 pk) opwekkende elektromotor. Afhankelijk van de omstandigheden is deze laatste in staat om de voorwielen enkele kilometers lang aan te drijven, dankzij de 1,2 kWh accu. De batterij kan worden opgeladen door de energie die wordt teruggewonnen tijdens het remmen, geoptimaliseerd door een “Brake”-regeneratiemodus op de versnellingsbak, of door de verbrandingsmotor. Een stekker heeft hij niet, dus op het elektriciteitsnet opladen is onmogelijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Totale zachtheid. Bijna.
Als “serie-parallelle” hybride biedt de Clio drie modi. De “grote” elektromotor en het benzineblok kunnen afzonderlijk werken, maar de drie motoren kunnen ook samenwerken indien nodig. De gecombineerde kracht van het systeem bereikt dan 140 pk, het hoogste vermogen dat tot nu toe op de nieuwe Clio werd aangeboden. De architectuur zorgt er ook voor dat de elektromotor tijdens de schakelfasen blijft “duwen”, aangezien Renault is uitgerust met een automatische versnellingsbak met conventionele versnellingen, niet met een CVT. De versnelling verloopt dus perfect lineair, en omdat de herstarten automatisch in de elektrische modus worden uitgevoerd, is dit een enorm soepele stadswagen, ook al was alles nog niet perfect op dit pre-seriemodel. De overgang tussen benzine- en elektromotoren was bij normaal gebruik bijvoorbeeld nog te opvallend en hoorbaar. De ingenieurs verzekerden ons echter dat dit niet het geval zal zijn bij het uiteindelijke productiemodel.
Opmerkelijk verbruik
Deze Clio E-Tech is natuurlijk een van de “groenste” auto’s van het assortiment, met minder dan 100g CO2/km volgens de WLTP-normen. “Zo zou het brandstofverbruik tot 40% lager kunnen uitvallen dan bij een gelijkwaardige verbrandingsmotor, en zelfs nog lager op hoofdzakelijk stedelijke trajecten, waar 80% van de rijtijd in de elektrische modus kan worden afgelegd”, aldus Renault. En het is waar dat stedelingen de neiging hebben om hun verbrandingsmotor spontaan uit te schakelen wanneer de rijomstandigheden geschikt zijn… en vooral om lekker in de 100% elektrische modus te blijven zolang de acculading dit toelaat (maximaal 3-4 km). Het resultaat is een zeer aangename rit gekoppeld aan een laag brandstofverbruik. Tijdens onze test, in het hart van de winter en op een gemengd parcours (weg & stad), met drie aan boord en met alles aan (airco en actieve multimedia), liet de boordcomputer een gemiddelde van 4,6l/100km optekenen op het einde van de testrit. Een uitstekende waarde!
Conclusie
De eerste Clio hybride is geslaagd. Enkele details moeten nog worden verfijnd, maar de E-Tech belooft de meest aangename van het assortiment te worden. De Yaris heeft een serieuze concurrent gekregen…
De Clio E-Tech in enkele cijfers
Motor: 4-cil. benzine, hybride, 1.598 cc, 140 pk
Aandrijving: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: 4 versnellingen automatisch + 2 versnellingen automatisch (elek)
L/B/H (mm): 4.050/1.798/1.440
Leeggewicht (kg): 1.287
Koffervolume (l): 391
Tankinhoud (l): 39
0-100 km/u (sec.): NB
Prijs: € 22.100 BTWi
Vermogen: 140 pk
Topsnelheid: NB
Opg. gem. verbruik: NB
CO2: minder dan 100 g/km
- Zachtheid van het systeem
- Werkelijk verbruik
- Normale versnellingsbak
- Merkbare overgang van benzine naar elektrische (pre-seriemodel)
- Iets kleinere brandstoftank
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be