Het ideale zoekertje voor een tweedehandswagen plaatsen

De tweedehandsmarkt is booming door de grote vertragingen in de leveringen van nieuwe auto’s. Dit is waarschijnlijk een buitenkans voor wie nu zijn voertuig verkoopt. Mooi, maar hoe stel je de perfecte advertentie voor je tweedehandsauto op?

Gepubliceerd op 13 november 2021
Leestijd : 5 min

Deel

Het ideale zoekertje voor een tweedehandswagen plaatsen

De tweedehandsautomarkt bloeit als nooit tevoren. Ze overtreft de markt van nieuwe wagens al enkele jaren, maar de trend is nu nog meer gevestigd, vooral omdat de markt voor nieuwe auto’s kampt met chiptekorten. Het resultaat: de kopers wenden zich tot gebruikte voertuigen. Natuurlijk drijft de stijgende vraag (terwijl het aanbod stagneert) ook de prijzen op. Aan de verkoperskant zijn er zeker opportuniteiten om goede zaken te doen.

Toch is het niet omdat we een auto te koop hebben dat we er altijd de prijs voor krijgen die we willen. Daarvoor is het inderdaad noodzakelijk te weten hoe de auto het best te koop wordt aangeboden, en hoe je een goede advertentie maakt die de kopers kan verleiden. Want in een zoekertje staan niet alleen foto’s, maar ook tekst. Hier zijn enkele redactionele tips.

Aantrekkelijke foto’s van goede kwaliteit  

occas3

Het eerste wat je moet doen als je een advertentie voor een tweedehandsauto wil plaatsen, is goede foto’s maken van het voertuig in kwestie. Dit is echt een parameter die niet over het hoofd mag worden gezien, omdat kopers eerst shoppen met hun ogen. Uit de cijfers blijkt ook dat zoekertjes zonder foto’s vrijwel geen interesse wekken van bezoekers/surfers.

Advertentie – lees hieronder verder

Gebruik hiervoor een goede camera, of bij gebrek daaraan een smartphone die beelden van goede kwaliteit maakt (leen er één indien nodig). Was de auto eerst grondig, want een vieze wagen wekt geen vertrouwen. Ga dan naar een parking en vermijd dat je andere auto’s op de achtergrond kunt zien, want dat is storend. Kies dus een neutrale plaats en varieer het aanzicht: 3/4 voor, 3/4 achter, voor, achter, profiel. Vergeet niet om ook wat details te tonen (led- of xenonkoplampen bijvoorbeeld, velgen, zeker als de banden recent zijn), enz.

Vergeet ook niet om foto’s van het interieur te maken. Het dashboard moet duidelijk zichtbaar zijn. Om het goed te fotograferen, ga je naar de achterbank, laat je de voorste rugleuning zakken en fotografeer je over de hele breedte. Vergeet evenmin de andere details van de binnenkant (lederen stoelen, koffer, navigatiesysteem, kilometerstand als bewijs, enz.)

Vermijd waar mogelijk geflitste foto’s die enkel grote, zeer lelijke reflecties veroorzaken. Denk er dus aan om overdag te werken en indien mogelijk ook in de schaduw te staan om schaduwen te voorkomen als er zon is.

Hoe zit het met het kenteken?

occas2

Als je jezelf wil beschermen tegen oplichters en boeven, is het altijd wenselijk om het kenteken van je auto op de foto’s te verbergen. Hiervoor schroef je het los, of verberg je het door middel van plakband, of je bewerkt het beeld (of laat het doen, er is ook veel software om delen van een beeld wazig te maken of te laten verdwijnen).

Een duidelijke en eerlijke beschrijving

occas1

De beschrijving van de advertentie is nu grotendeels geautomatiseerd op de grote advertentiesites met rubrieken. Het is daarbij noodzakelijk om vakjes aan te vinken, zoals het merk, het koetswerktype, de kleur, het aantal deuren, de motor, de afwerking, het type versnellingsbak, enz. Het is ook noodzakelijk om de datum van de eerste inschrijving, het fiscaal vermogen, de kilometerstand, enz. in te vullen. Dit gaat allemaal vrij snel, maar probeer vooral de informatie nauwkeurig in te vullen (afwerking, CO2 of motor bijvoorbeeld).

Vergeet natuurlijk niet (in het geautomatiseerde deel of in de vrije tekst) om de opties of packs in te vullen waarmee het te koop staande voertuig is uitgerust. Dit is het geval voor de geïntegreerde GPS, de airco (dual-zone of niet), de verwarmde stoelen, enz. omdat al deze items een hogere prijs kunnen rechtvaardigen.

Aarzel bij het afronden van de beschrijving niet om details te geven over de regelmaat van het onderhoud of een recente vervanging (remmen, banden, enz.). Geef tot slot informatie over de reële staat van de auto: als nieuw, uitstekende staat, zeer goede staat, enz. Wees dus ook eerlijk en geef bijvoorbeeld aan of de bumper bekrast is. Hierdoor kunnen potentiële kopers met volledige kennis van zaken komen. Ze zullen hun tijd niet verspillen. En jij ook niet.

Welke prijs?

Het is nooit eenvoudig om de prijs van een auto te bepalen. Ook al bestaan er meerdere officiële beoordelingen, toch geven ze slechts een aanduiding, maar geen absolute prijsstelling. Om de prijs zo goed mogelijk te bepalen, surf je op de online verkoopsites en maak je de vergelijking tussen jouw auto en andere online aanbiedingen. Zo kan je de marktsituatie beter te inschatten en linken met de kwaliteiten van je eigen auto.

Denk ook aan de verkooptijd die je verkiest: snel verkopen betekent een lagere prijs. Als je echter geen haast hebt, kun je je voertuig in een hogere prijsklasse plaatsen. Hoe dan ook, vergeet niet om altijd een beetje speelruimte te laten voor onderhandelingen met de koper. En stel voor jezelf de bodemprijs vast waaronder je niet zakt.

Klaar om je auto te verkopen? Start hier!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Een auto verkopen
Restwaarde van model varieert sterk binnen hetzelfde merk

Het is niet omdat je een model van een premiummerk kiest, dat de restwaarde altijd gegarandeerd is. Dat concludeert de organisatie Car Vertical na een studie van de waarde van verschillende BMW’s. Eigenaars kunnen voor (on)aangename verrassingen staan…

17 maart 2023 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.