Verkeersveiligheid

Dacia Sandero onveiliger dan gehoopt

De nieuwe Dacia Sandero is moderner dan ooit, maar door Euro NCAP minder veilig bevonden dan het merk had gehoopt.

Geschreven door Joris Bosseloo | 14/04/2021

Euro NCAP onderwierp de nieuwe Sandero Stepway aan crashtests en de resultaten vielen tegen. Het Frans-Roemeense budgetmodel kreeg amper 2 sterren van de organisatie, terwijl nieuwe auto’s doorgaans op 5 sterren worden getrakteerd. Eén van de redenen voor de lage score heeft te maken met het nieuwe homologatieprotocol van Euro NCAP, waarbij de beoordeling van rijhulpmiddelen een grotere rol spelen. Sommige van die middelen zijn namelijk afwezig op de Sandero, wat lagere punten betekent. Een beetje te verwachten dus, maar het blijft tegenvallend nieuws voor Dacia en voor wie van plan is – of was – om een exemplaar te kopen.

Minder veilig dan zijn voorganger?

Dat niet, maar hij doet wel onder voor een heel pak andere wagens, die weliswaar duurder in aanschaf zijn. Zo werkt de noodrem van de Dacia alleen voor auto’s en worden voetgangers en fietsers niet gedetecteerd. Hierdoor scoort de Sandero laag in de categorieën “veiligheidsuitrusting” en “bescherming van zwakke weggebruikers” (respectievelijk 42 en 41%). Voor de bescherming van volwassenen scoort de Sandero 70 op 100 en voor de bescherming van kinderen 72, onder andere omdat een Isofix/I-Size bevestiging voorin ontbreekt.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook