Dit is het meest foutieve rijgedrag van Belgen

De stichting VINCI Autoroutes heeft haar dertiende Europese barometer van verantwoord rijgedrag opgesteld. De Belgen schitteren niet bepaald door hun voorbeeldige rijgedrag, wel integendeel.

Gepubliceerd op 24 mei 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Dit is het meest foutieve rijgedrag van Belgen

Elk jaar maakt de stichting VINCI Autoroutes een barometer over verantwoord rijgedrag in Europa. Daarvoor voert het een uitgebreide enquête uit onder automobilisten van elf verschillende landen die het rijgedrag van andere automobilisten beoordelen om uiteindelijk het land met de beste bestuurders van het continent aan te wijzen.

De Slowaken tonen doorgaans het meest respect, maar aan de Belgen kunnen we geen voorbeeld nemen. We behoren bijvoorbeeld tot de meest onvoorzichtige bestuurders als het gaat om het afremmen voor een werfzone op de snelweg. Volgens VINCI remt 64 procent van de Belgen niet, terwijl het Europese gemiddelde 51 procent bedraagt. Ook de Fransen lijken deze regel niet echt te respecteren (54 procent).

trafic3

Belgen verbeteren niet

Naar aanleiding van deze studie vertelt verkeersinstituut VIAS aan Sud Presse dat het probleem vooral is dat het percentage van 64 procent gestegen is tegenover vorig jaar. Dat betekent dus dat de boodschap niet begrepen is. Het lijkt dan ook nodig dat de overheid hier extra op controleert. Dat is ook het advies van VIAS, dat de huidige lidars niet overtuigend genoeg vindt aangezien bestuurders na het controlepunt gewoon weer accelereren.

Advertentie – lees hieronder verder

Het is bekend dat werfzones in België vaak problematisch zijn en soms erg lang zijn, zoals momenteel het geval is op de E411 tussen Namen en Gembloux, waar de 16 km lange werf twee jaar zal duren…

Overal parkeren

Volgens VINCI zijn de Belgen ook specialisten in foutief parkeren. We staan namelijk op de laatste plaats voor stoppen of parkeren op een fietspad met 24 procent, of 3 procent meer dan in 2022. Dit probleem doet zich vooral voor in de grote Waalse steden. Vlamingen hebben meer respect voor de fiets, wellicht omdat die hier vaker gebruikt wordt. Dit is ook het geval in Brussel, waar dergelijk parkeergedrag sinds enkele jaren streng bestraft wordt.

De opgetekende percentages van de Belgische automobilisten liggen vaak hoger dan het Europese gemiddelde. Zo overschrijden we de maximumsnelheid vaak met enkele kilometers (88 procent in plaats van 84 procent) of claxonneren we vaak (54 procent in plaats van 50 procent). 

traficcolere

Telefoon blijft probleem

Zoals verwacht blijft gsm-gebruik tijdens het rijden een probleem, vooral bij jongeren onder 35 jaar: 50 procent van deze Belgische bestuurders stuurt of leest berichten tijdens het rijden. Ook dit is een slechte score tegenover het Europese gemiddelde van 43 procent.  Hetzelfde geldt voor films bekijken tijdens het rijden: 26 procent van de Belgen doet dat (23 procent in Europa).

Jongeren hebben een gevoel van onoverwinnelijkheid achter het stuur. Hierdoor nemen ze risico’s, door bijvoorbeeld te rijden als ze erg vermoeid zijn (61 procent van de Belgische jongeren tegen 54 procent in Europa). Er is echter één aspect waarin onze jonge bestuurders respectvoller zijn: het dragen van de veiligheidsgordel. Slechts 22 procent van de Belgische jongeren negeert die, tegenover 30 procent in Europa.

trafic2

Sympathieke Belgen?

Positief nieuws is dat de Belgen niet de agressiefste bestuurders zijn. Volgens VINCI stappen de Polen drie keer zo snel uit hun auto om de confrontatie aan te gaan met hun ‘tegenstanders’. Hetzelfde geldt voor Frankrijk, waar zeer snel beledigd wordt. Deze barometer van VINCI vergelijkt niet alleen maar toont ook aan dat rijgedrag rechtstreeks verband houdt met het aantal verkeersdoden. België staat er zeer slecht voor met meer verkeersdoden in verhouding tot het aantal inwoners dan Duitsland, Nederland of Luxemburg. Iets om over na te denken.

Top van foutief rijgedrag per land

Duitsland: alcohol

10 procent van de Duitse bestuurders geeft toe ooit een ongeval te hebben gehad door overmatig alcoholgebruik.

Frankrijk: agressiviteit

29 procent van de Franse bestuurders beweert hoffelijk te zijn achter het stuur en 68 procent beledigt andere bestuurders.

Spanje: asociaal gedrag

Dubbel parkeren gebeurt in Spanje bijna twee keer zo vaak als het Europese gemiddelde (59 procent tegenover 32 procent).

Griekenland: roekeloosheid

72 procent van de Griekse automobilisten rijdt door een oranje of rood verkeerslicht.

Italië: roekeloosheid

13 procent van de Italiaanse bestuurders kijkt naar video’s tijdens het rijden. Dezelfde score als de Duitsers en … de Zweden. Wie had dat gedacht?

Nederland: asociaal gedrag

47 procent van de Nederlanders haalt rechts in op de snelweg.

Polen: agressiviteit

36 procent van de Polen stapt uit zijn auto om verhaal te halen bij andere bestuurders. Dit komt omdat 43 procent van de Poolse automobilisten het nodig vindt zich tegenover andere weggebruikers te laten gelden.

Verenigd Koninkrijk: snelheid

Een op de acht Britten geeft toe al een ongeval te hebben gehad door te snel rijden. Dit percentage van 12 procent is vergelijkbaar met dat van Spanje, Italië en Zweden.

Zweden: snelheid

De Zweden overschrijden de maximumsnelheid even veel als de Fransen. De Belgen blijven echter niet ver achter met 88 procent.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.