De journalisten van het tijdschrift bestudeerden resultaten van crashtests en voerden hun eigen tests uit op elektrische auto’s om na te gaan of ze echt meer geneigd waren om vuur te vatten dan conventioneel aangedreven wagens. Ze beoordeelden eveneens de risico’s voor de brandweer bij het blussen van een elektrische auto of van de passagiers.
Uiteindelijk bleek uit het onderzoek dat er geen groter risico is, voor de eigenaar noch voor de hulpdiensten, bij het besturen van een elektrische auto. Er zijn geen EV’s in brand gevlogen tijdens de crashtests en bovendien schakelt de stroomonderbreker tijdens het ongeval automatisch de hoogspanningsaccu uit, waardoor de brandweer de slachtoffers veilig kan vrijlaten, zonder gevaar voor elektrocutie. Het 12V-systeem van de wagen bleef tijdens alle tests correct actief, waardoor met name de elektrische ramen konden worden verlaagd.
Na het bewust veroorzaken van een brand door kortsluiting van een hoogspanningsbatterij, bleek uit het onderzoek dat de CO2-blustechniek effectief bleef, maar dat bewaking van de batterijtemperatuur door een thermische camera noodzakelijk was.
Kortom, een elektrische auto is bij een ongeval net zo veilig als een benzine- of dieselauto…
Bron: feuerwehrmagazin.de / Beeld: Facebook
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be