Elektrische steps zijn niet meer weg te denken uit onze straten en ons dagelijks leven. Op zich is dit een goede ontwikkeling, in de zin dat dit vervoermiddel zeer efficiënt is in de stad, en tegelijk milieuvriendelijk, omdat het geen brandstof verbrandt, althans niet direct. Dit is de reden waarom steps worden geclassificeerd als een vervoermiddel voor zachte mobiliteit. Toch geldt “zacht” niet altijd voor de gebruiker, omdat hij beduidend meer kans heeft om zichzelf te verwonden met een step dan met enig ander vervoermiddel.
Een studie uitgevoerd door de Universiteit van Californië in Los Angeles (UCLA) toont de gevaren aan van elektrische steps en vooral het aantal verwondingen, zelfs als ze over het algemeen minder ernstig zijn dan met een scooter of een motorfiets. Uitgevoerd over een periode van 6 jaar, toont de studie aan dat het letselpercentage van bestuurders van elektrische steps hoger is dan de nationale cijfers voor automobilisten, fietsers, fietsers en zelfs voetgangers.
Netto stijging sinds 2018
Sinds 2018 is de stijging heel duidelijk merkbaar. Inderdaad, volgens de data waren er vóór dit kantelpunt slechts 13 verwondingen gerelateerd aan dit type voertuig per jaar. Maar daarna steeg het snel naar 595 in 2018 en zelfs 672 in 2019. Noteer hierbij dat de gewonden evenveel stepgebruikers als geraakte voetgangers omvatten.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens statistici is het letselpercentage voor steps 115 per 1 miljoen ritten. Dus ruim boven wat wordt geregistreerd voor motorfietsen (104), fietsen (15), auto’s (8) of voetgangers (2). Dit niveau is dan ook erg hoog, aangezien steps bovendien nog niet zo populair zijn als de andere vervoermiddelen.
Er is echter goed nieuws: verwondingen komen vaker voor, maar zijn minder dodelijk dan voor andere vervoermiddelen, waaronder scooters of motorfietsen die logischerwijs hogere rijsnelheden hebben. In de lente is het weer oppassen geblazen!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be