Europa heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld voor de verkeersveiligheid: nul doden op de Europese wegen in 2050. Nu blijkt echter dat dit geen erg realistisch vooruitzicht is. De Europese Rekenkamer heeft onlangs de achterstand van Europa en de tekortkomingen aan de kaak gesteld. De investeringen gaan niet naar de prioriteiten, terwijl uit cijfers over de evolutie blijkt dat het doel maar voor de helft gehaald wordt.
Voor de technologieën en veiligheidssystemen in auto’s werd al lang geleden een duidelijk traject uitgestippeld. Vanaf 7 juli 2024 wordt een nieuw systeem geïntroduceerd: een camera voor de bestuurder die onoplettendheid of slaperigheid kan detecteren. Het doel is uiteraard om de bestuurder ‘wakker te schudden’, want onoplettendheid is een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen in het algemeen en dodelijke ongevallen in het bijzonder.
Extra hulpmiddel
De deadline van 7 juli 2024 geldt voor alle nieuw gehomologeerde auto’s, met andere woorden modellen die vanaf dan nieuw op de markt komen. In modellen die al langer te koop zijn, hoeft de uitrusting nog niet meteen aangepast te worden. Voor deze modellen ligt de deadline op juli 2026.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze maatregel maakt deel uit van de zogenaamde GSR2 (General Safety Regulation 2). Volgens deze richtlijn moeten bestuurders die hun ogen meer dan zes seconden van de weg halen tussen 20 en 50 km/u een waarschuwing krijgen. Boven de 50 km/u wordt de waarschuwingstijd ingekort tot 3,5 seconden. In de praktijk onderzoekt dit systeem vooral het gezicht, dat op verschillende punten gecontroleerd wordt: de positie en de oriëntatie van het hoofd, maar vooral de ogen, zoals de snelheid waarmee de bestuurder de oogleden sluit of met de ogen knippert.
Duurdere auto’s
Natuurlijk is dit systeem niet gratis. Fabrikanten zullen waarschijnlijk de voorkeur geven aan infraroodtechnologie, want die is het meest doeltreffend. Daar hangt een prijskaartje aan. Momenteel is er nog geen schatting van de extra kosten, maar zoals altijd betaalt uiteindelijk de klant. De prijs zou zelfs nog hoger kunnen uitvallen omdat constructeurs waarschijnlijk in de verleiding zullen komen om ook nog een systeem toe te voegen dat de klank (geluidsvolume) of de helderheid van de schermen regelt, volgens de Franse toeleverancier Forvia.
Vermoeidheid achter het stuur blijft een probleem, want dit verhoogt het ongevalrisico met een factor 3 of 4. Hoewel het nieuwe systeem levens kan redden, zal het ook veel automobilisten irriteren. Zulke detectiesystemen zijn namelijk zeer opdringerig en veranderen de auto in een verzameling van alarmen. Bij sommige merken die ze al aanbieden, kun je niet eens je hoofd draaien om te kijken of er een andere auto nadert, omdat het systeem telkens piept. Soms is het betere de vijand van het goede…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be