De reddingsstrook is een basisprincipe van de verkeersregels, omdat het de bedoeling is levens te redden. Deze praktijk is echter nog steeds niet goed bekend bij automobilisten en wordt bovendien slecht toegepast. De opname van het principe van de reddingsstrook in de wegcode is echter nog vrij recent, aangezien deze regel in oktober 2020 werd opgenomen.
Schematisch maakt het mogelijk om een corridor te creëren tussen de linker- en rechterrijstrook om de hulpdiensten tijdens een interventie te laten passeren. Wanneer de weg 3 rijstroken telt, bevindt de corridor zich systematisch tussen de linker- en de middelste rijstrook.
Concreet geldt dit principe zodra er op een weg met (minstens) twee rijstroken een vertraging of file ontstaat. Maar automobilisten lijken het maar al te vaak te negeren. Volgens de AWSR weet 52% van de automobilisten in het zuiden van het land niet wanneer ze deze regel moeten toepassen en 37% van de automobilisten weet niet hoe ze dit principe moeten toepassen. Zorgwekkend.
Advertentie – lees hieronder verder
De reddingsstrook redt levens
Het is dus hoog tijd dat automobilisten hun geheugen opfrissen. Daartoe zal een grote bewustmakingscampagne worden opgezet. Dat is essentieel, want de reddingsstrookregel is al vele jaren van kracht in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Luxemburg en blijkt de overlevingskansen van een slachtoffer met 40% te verhogen.
Deze herinneringen zijn belangrijk, omdat veel bestuurders de regels na het behalen van hun rijbewijs snel vergeten. Dit geldt ook voor het ritsen, dat vrij recent is ingevoerd en dat geldt wanneer je moet uitwijken naar een rijstrook. De regel is dat een voertuig op de rijstrook een aan te trekken voertuig moet toelaten. En dus niet blokkeren, zoals maar al te vaak gebeurt. Want het is geen kwestie van ruimte, maar vooral van doorstroming en tot op zekere hoogte van gebruiksvriendelijkheid. Ook vindt meer dan één op de vijf automobilisten (22%) het ritsen geen verplichte regel. Ten onrechte: dat is het sinds 2014 wel.
Geen lekke band
Men kan zich afvragen waarom de hulpdiensten de reddingsstrook op de snelweg niet gebruiken. Het antwoord ligt voor de hand: ze zijn te vuil, er is een grotere kans op een lekke band of hulpvoertuigen komen er vast te zitten omdat er auto’s inrijden. Welk advies moeten we geven? Niet stoppen, maar bewegen om de doorgang zo vlot mogelijk te laten verlopen. Stoppen zal de doorstroming alleen maar bevriezen en dus de voortgang van de hulpdiensten blokkeren. Het is soms beter om door te rijden, maar dan wel uit het midden, in plaats van te stoppen, aldus interventiespecialisten. En u, kende u dit principe en hebt u het toegepast?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be