Deze communicatie doet vanzelfsprekend heel wat wenkbrauwen fronsen, want tussen de regels lezen we dat men eigenlijk zo veel mogelijk bestuurders wil betrappen op overdreven snelheid (en dus euro’s incasseren) in plaats van auto’s en motoren als het ware te dwingen om trager te rijden, wat exact is wat verkeersdrempels doen.
Het bevestigt het vermoeden van veel Vlamingen en bij uitbreiding Belgen, die menen dat snelheidscontroles in de eerste plaats dienen om de (staats)kas te vullen en dus niet als hoogste doel hebben om het aantal verkeersdoden- en gewonden terug te schroeven.
Bonheiden, trajectcontrolekampioen
In Bonheiden zet men volop in op trajectcontroles. Die Vlaamse gemeente voorziet er zomaar eventjes 22 (!) “om de veiligheid te verhogen”. Pittig detail: deze trajectcontroles worden uitgebaat door privébedrijven en we weten allemaal dat privéfirma’s geen liefdadigheidsinstellingen zijn…
Advertentie – lees hieronder verder
“We mogen niet de nadruk leggen op het innen van boetes”, reageerde Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, op de commotie. En ook Stef Willems, de woordvoerder van VIAS, liet zijn ongenoegen al blijken:
Boetes moeten ervoor zorgen dat mensen leren uit hun gedrag. De bedoeling is om uiteindelijk zo weinig mogelijk boetes uit te schrijven.
We kunnen hen bij Gocar geen ongelijk geven. Wat de verkeersdrempels betreft: Jens van Rantwijk, één van onze lezers, gaf de terechte opmerking dat deze bouwsels niet alleen voordelen hebben. De meeste mensen anticiperen er niet op en zijn dus genoodzaakt om te remmen (wat schadelijke deeltjes vrijgeeft, voor mens en milieu) om vervolgens weer op te trekken (weer meer luchtvervuiling erbij). Bovendien zijn ze voor hulpdiensten een doorn in het oog.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be