Verkeersveiligheid

Verplichte rijopleiding voor 65+?

Ford lanceert een specifieke rijopleiding voor 65-plussers, die vooral bedoeld is om de rijvaardigheden van de ‘oudere’ bestuurders wat op te frissen en bij te schaven. Moet zo’n evaluatie verplicht worden voor alle chauffeurs op leeftijd?

Geschreven door Alain De Jong | 12/10/2021

Ford kon voor deze eerste ‘Safe Drive Training for 65+’ in ons land op een ruime belangstelling rekenen: er waren maar liefst 130 kandidaten voor de 48 beschikbare plaatsen. Deze rijopleiding voor 65-plussers vond plaats op het testterrein van het merk, de Ford Lommel Proving Ground, waar eerder al een specifieke rijopleiding voor jonge bestuurders werd georganiseerd, in het kader van het Ford Driving Skills for Life programma.

Het programma van de senioren bestond uit: autobeheersing, noodstopsimulaties, hoe omgaan met afleiding aan het stuur en informatie over de nieuwste rijhulpmiddelen. Uit hun reacties na de training bleek dat de 65-plussers allen zeer enthousiast waren en meenden dat dit soort opleiding verplicht en uitgebreider zou moeten zijn.

Ik heb in een halve dag meer geleerd dan ik in de afgelopen 15 jaar! Daar zijn twee redenen voor: als bestuurder voel je niet spontaan de nood om je te verbeteren en je bent je niet bewust van je slechte gewoonten. En ten tweede, auto’s zijn de laatste decennia zo geëvolueerd. Je bent je niet altijd bewust waartoe zij in staat zijn“, zei een van de deelnemers na afloop van het programma.

Wanneer ben je te oud om te rijden?

Formation conduite Ford Seniors

In België staat er enkel een minimumleeftijd op autorijden. Wie 18 jaar is en voor de rijproeven slaagt, mag met een voertuig de openbare weg op. Maar achteraf is er niets meer voorzien. In principe mag je dan verder rijden tot je allerlaatste snik, ook al word je 100 jaar of ouder. Het wordt volledig aan de bestuurder overgelaten om in te schatten of hij nog over voldoende capaciteiten beschikt om goed en veilig te kunnen autorijden.

Natuurlijk kunnen hier wel vragen gesteld worden over de medische toestand van de bestuurders op latere leeftijd. Maar op dit vlak is er in België geen periodieke medische keuring voorzien, terwijl dit in sommige andere landen wel verplicht is. Zo moet bestuurders in Nederland en het Verenigd Koninkrijk vanaf 70 jaar een medische controle ondergaan en in Finland zelfs vanaf 45 jaar.

In het kader van de verkeersveiligheid is zo’n medische keuring voor bestuurders op leeftijd natuurlijk een goede zaak en echt aan te bevelen, net als een periodieke rijtraining om ieders rijvaardigheid op niveau te houden. Er gaan ook bij ons al langer stemmen op om zo’n medische keuring en rijvaardigheidsstage voor oudere bestuurders in te voeren en verplicht te maken.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook