Moeten oudere bestuurders meer en beter gecontroleerd worden?

In Nederland zijn er alsmaar meer oudere automobilisten op de baan. Het ministerie dat verantwoordelijk is voor het wegennet overweegt “oplossingen voor een betere beheersing van hun vaardigheden”. Iets om ook in België door te voeren?

Gepubliceerd op 4 oktober 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Moeten oudere bestuurders meer en beter gecontroleerd worden?

Nederland heeft een vergrijzende bevolking, dat is een feit. Onze noorderburen tellen momenteel zo’n 1,3 miljoen mensen ouder dan 75 jaar en zij reden in 2015 ongeveer 3,5 miljard kilometer.

Deze cijfers zijn redelijk verbazingwekkend, vooral als je weet dat dit 75% meer is dan een decennium geleden. Meer en meer mensen vragen zich dan ook af of personen op leeftijd een gevaar betekenen (voor zichzelf en anderen) omdat hun vaardigheden in veel gevallen door een verminderd gezichts- of gehoorvermogen zijn aangetast.

Om de 5 jaar op controle

Alleen medische onderzoeken kunnen zaken zoals slechtziendheid aan het licht brengen. Daarom eist Nederland dat bestuurders ouder dan 75 jaar om de vijf jaar een medische controle laten uitvoeren om hun gezondheid te controleren. Er bestaat echter echter bezorgdheid over het feit dat de rijvaardigheid van senioren daarbij niet wordt gecheckt. De Nederlandse rijschoolvereniging LBKR lobbyt hiervoor.

Advertentie – lees hieronder verder

Ethisch dilemma

old-driver

Er rijzen een aantal problemen in verband met een eventuele verscherping van de procedure voor de controle op de vaardigheden van senioren. Kan bijvoorbeeld iemands recht op mobiliteit worden ingetrokken? Kan een huisarts een objectief oordeel over zijn eigen patiënt geven zonder de vertrouwensrelatie te verbreken die hij, soms al vele jaren, met diezelfde patiënt heeft?

Daarom heeft het Wetenschappelijk Instituut voor Wegenonderzoek een panel van oudere bestuurders gevraagd wat zij ervan vinden. Daaruit blijkt dat 63% van hen liever door hun eigen arts wordt onderzocht.

In België

In België is er geen maximumleeftijd voor het besturen van een motorvoertuig en is er geen bijkomend rijexamen voorzien. In de praktijk is het wel zo dat een heel aantal mensen jaarlijks naar het CARA (Centrum voor Rijvaardigheid en Voertuigaanpassing) worden gestuurd om hun bekwaamheid te bewijzen. Zo weten we dat het centrum in 2018 meer dan 7.000 mensen ontving, van wie er 500 hun vergunning moesten inleveren.

Tegen 2050 zal het aantal oudere bestuurders in ons land verdubbelen. Stemmen klinken steeds luider om de wetgeving aan te passen om een systematische controle op te leggen, zoals dat in Nederland gebeurt. Een andere vraag: wanneer zal de regelgeving op Europees niveau worden geharmoniseerd? We kijken naar en wachten op een antwoord van onze beleidsmakers…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.