De Bugatti Centodieci (honderdentien in het Italiaans) werd oorspronkelijk gemaakt om de 110ste verjaardag van het merk uit Molsheim in de Elzas te vieren en als eerbetoon aan de EB 110 supercar (1991-1995). Hij is gebouwd op basis van de Chiron, maar is 20 kg lichter dankzij onderdelen uit carbon. Het koetswerk is geïnspireerd op dat van de EB 110, met een smaller radiatorrooster, een raam boven de motor, een vaste spoiler en ronde luchtinlaten aan de zijkanten achter de deuren.
Nog krachtiger
De motor is afkomstig van de Chiron, maar werd licht aangepast. Deze 8.0 W16 met vier turboladers ontwikkelt 1.600 pk (100 pk meer dan de Chiron). De prestaties zijn ongelooflijk: 0 tot 100 km/u in 2,4 seconden en 0 tot 300 km/u in slechts 13,1 seconden. De topsnelheid ligt iets lager, maar bedraagt nog altijd 380 km/u.
Advertentie – lees hieronder verder
Snel uitverkocht
Bugatti bouwde maar tien exemplaren van de Centodieci voor een prijs van 8 miljoen euro per stuk. Alle auto’s waren echter snel uitverkocht aan goede klanten van het merk, zoals stervoetballer Cristiano Ronaldo. Helaas verlaten deze auto’s door de hoge waarde bijna nooit hun garages met airconditioning.
Record of niet?
Door deze zeldzaamheid en extreme exclusiviteit is de waarde van de Centodieci alleen maar gestegen. RM Sotheby’s zorgde voor opschudding door aan te kondigen dat één exemplaar in de catalogus staat bij de volgende verkoop, op 4 en 5 februari in Parijs. Deze witte auto met chassisnummer 006 en contrasterend zwart en grijs interieur heeft amper 437 km op de teller. De schatting van RM Sotheby’s lijkt erg ambitieus: het beroemde veilinghuis heeft de prijs vastgelegd op 10 tot 15 miljoen euro. Afspraak begin februari om te zien of verzamelaars zullen vechten om deze auto in hun droomgarage te verwelkomen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be