In januari 1953 werd de eerste Chevrolet Corvette met deze naam tentoongesteld op de Motorama-show van General Motors in New York. Deze sportwagen, bedacht en ontworpen door Harley Earl, werd eerst aangedreven door een zescilinder-in-lijn, gecombineerd met een automatische transmissie. In het eerste jaar werden slechts 300 exemplaren van de Corvette met polyester carrosserie gebouwd, allemaal in Polo White met rode kuipstoelen. Zachary ‘Zora’ Arkus-Duntov zag onmiddellijk het potentieel van dit nieuwe model en schreef Ed Cole, de toenmalige hoofdingenieur van Chevrolet, persoonlijk dat hij voor het merk aan het Corvette-programma wilde werken. Zijn lef werd beloond, want Arkus-Duntov begon dat jaar zijn carrière bij Chevrolet als assistent-ingenieur.
Niet krachtig genoeg
Als racepiloot in zijn vrije tijd vond Arkus-Duntov dat de Corvette helemaal niet krachtig genoeg was. In 1955 zakte de verkoop zelfs in, ondanks de toevoeging van een 265 CI V8 en een optionele handgeschakelde drieversnellingsbak. De directie van General Motors leek de Corvette te viseren en Arkus-Duntov wilde het model redden met betere prestaties en racedeelnames. Corvettes met aangepaste V8-motoren deden mee aan races in 1955 en 1956, maar zonder veel succes. Om te kunnen concurreren met Ferrari, Aston Martin en Jaguar moest Chevrolet een echte racewagen bouwen.
Advertentie – lees hieronder verder
Ingewikkeld
In 1956 was de directie van het merk overtuigd van het project en gaf ze het startsein voor de ontwikkeling van de Corvette SS, voor Super Sport. In andere faciliteiten dan die voor de productiewagens, werkte een klein team aan deze racewagen met een buizenchassis, net als de Mercedes 300 SL. De voorwielophanging van de auto was onafhankelijk, terwijl de achterwielen voorzien werden van een De Dion-ophanging, een relatief ongebruikelijk ontwerp dat het onafgeveerde gewicht beperkte en uitstekende grip op de weg bood. Maar het systeem was complex. Trommelremmen voor en achter, elk met een pedaalbediende vacuüm rembekrachtiger, brachten de SS tot stilstand. Vooraan waren composiet gietijzeren remmen met aluminium buitentrommels op de wielen gemonteerd, terwijl de remmen achteraan intern geplaatst werden.
Futuristisch koetswerk
Het magnesium koetswerk werd gebouwd door de designafdeling van General Motors op basis van een overeenkomst tussen Ed Cole en Harley Earl. De grille was de enige knipoog naar de standaard-Corvette, terwijl een speciaal ontworpen laag uitgesneden kunststof voorruit doorliep tot aan de deuren. Het interieur had twee sportstoelen, een houten stuur en race-instrumenten met een toerenteller, olie- en watertemperatuurmeters, oliedrukmeter en klok. Een voorgevormde rolbeugel/hoofdsteun was prachtig geïntegreerd in het koetswerkontwerp. De auto stond op snel verwisselbare magnesium wielen met speciale banden.
300 paarden
De SS werd aangedreven door een standaard 283 CI V8-blok. Deze motor had een sterke nokkenas. Om het totale gewicht laag te houden, werden enkele experimentele aluminium onderdelen gebruikt, waaronder cilinderkoppen met massieve klepstoters, een waterpomp, radiateurkern en koppelingshuis, evenals een magnesium oliecarter. De motor van de 283 werd aangedreven door een ander experimenteel element: het Ramjet-brandstofinjectiesysteem van Chevrolet. De motor woog 204 kg, 36 kg minder dan de krachtbron in een productie-Corvette. Met een vermogen van meer dan 300 pk was deze aandrijflijn klaar voor de Europese concurrentie in de autosport.
Licht
De SS had een leeggewicht van 845 kg, bijna 450 kg minder dan een productie-Corvette. Even opmerkelijk was het ongelooflijk korte tijdsbestek van het XP-64-project: van tekentafel tot testbaan in slechts vijf maanden. De Corvette SS was een ongelooflijke prestatie voor Chevrolet. De auto deed mee aan de 12 Uren van Sebring en maakte een sterke indruk ondanks de gemiddelde resultaten. Helaas maakte een nieuwe regel van de Automobile Manufacturers Association een einde aan fabrieksprogramma’s, waardoor de SS vroegtijdig met pensioen ging. General Motors bewaarde de auto en schonk hem in 1967 aan het Indianapolis Motor Speedway Museum, waar hij tot voor kort te zien was. Nu is deze Corvette een van de loten die RM Sotheby’s verkoopt om de modernisering van dit zeer populaire museum in de Verenigde Staten te financieren. Op 27 en 28 februari belandt de auto in andere handen. De opbrengst wordt tussen de 4,76 en 6,66 miljoen euro geschat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be