De zoektocht naar efficiëntie begon voor sommige autoconstructeurs al lang geleden. In de jaren tachtig, in 1981 om precies te zijn, besloot de Franse regering om onderzoek van de eigen merken te subsidiëren. Het doel was modellen te ontwikkelen die minder brandstof verbruikten, een gevolg van de twee oliecrisissen van 1973 en 1979. In die tijd was er sprake van productieauto’s die 3 l/100 km zouden verbruiken en ontwikkeld moesten worden tegen het jaar 2000.
Eco 2000
Van alle Franse constructeurs was Citroën het verst gevorderd met zijn werk. Het produceerde vier prototypes voor het Eco 2000-project. De Citroën SA 109 verscheen in maart 1984. Hij kwam dicht in de buurt van een verkoopbare auto, woog 450 kg en had een Cx-waarde van 0,22. Deze concept car was in feite een groot schaalmodel. Deze auto werd gebruikt voor windtunneltests. Ingenieurs en technici werken hard aan dit prototype om de nieuwste versie van de Eco 2000 te bouwen, die nog efficiënter was. De SL 10, die werd voorgesteld op het Autosalon van Parijs, woog 480 kg en verbruikte slechts 2,4 liter/100 km bij een constante snelheid van 90 km/u.
Advertentie – lees hieronder verder
Productietoepassingen
Dit project leidde niet tot serieproductie, maar veel innovaties uit het Eco 2000-project werden toegepast op de nieuwe AX, die in 1986 op de markt kwam. Het prototype SA 109 werd bewaard door Citroën en maakte lange tijd deel uit van het Conservatoire Citroën, voor het de collectie verliet. Op 1 februari wordt dit model geveild door Hôtel des ventes de la Haute-Marne. Het wordt geschat op 1.000 tot 2.000 euro en kan alleen maar dienen als decoratie. De auto vertelt het verhaal van Citroëns inspanningen om de energie-efficiëntie te verbeteren, een bekommernis die veertig jaar later actueler is dan ooit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be