10 cabrio’s onder de 10.000 euro om eindelijk van de zomer te genieten

Na een rampzalige lente zijn we de somberheid en de regen allemaal beu. Gelukkig keert het mooie weer langzaam terug en kijken we er allemaal naar uit om met de haren in de wind rond te rijden en te genieten van de zon. We selecteerden tien cabriolets waarmee je jezelf kunt verwennen zonder al te veel uit te geven.

Gepubliceerd op 22 juni 2024
Leestijd : 7 min

Deel

10 cabrio’s onder de 10.000 euro om eindelijk van de zomer te genieten

Mini

Als je een compacte, stijlvolle cabriolet wilt waar vier mensen in kunnen, zoek dan niet verder dan de Mini. Met een klein budget vind je een exemplaar van ongeveer tien jaar oud met niet al te veel kilometers. Voor de rest is het een kwestie van smaak en kleur. De opties en aanpassingsmogelijkheden zijn talrijk en je zult goed moeten zoeken om de auto te vinden die precies bij jou past.

Beste motorkeuze: vermijd de diesels want die zijn (of worden) verboden in de lage-emissiezones. Kies beter voor een One of een Cooper met benzinemotor. De atmosferische blokken werden samen met PSA ontwikkeld en vertonen geen bijzondere problemen. De sterkere 1.6 van de Cooper met 122 pk en 160 Nm verdient de voorkeur als je niet wilt worstelen tijdens ritjes in heuvelachtige gebieden.

mini_cooper_d_cabrio_77

Advertentie – lees hieronder verder

BMW Z3

De iconische en tijdloze BMW Z3 is net als de Mazda MX-5 het schoolvoorbeeld van de lichte, eenvoudige en leuke roadster. Ook al is het ontwerp gedateerd (sommige mechanische elementen komen uit de E30 en E36), hij blijft perfect om rond te cruisen en plezier te beleven zonder te hard te rijden of te veel geld uit te geven. Op dit moment is de Z3 nog betaalbaar, maar de waarde ervan zal zeker stijgen wanneer de eerste exemplaren, gebouwd in 1995, volgend jaar dertig worden en kunnen profiteren van de belastingvoordelen die horen bij het oldtimerstatuut.

Beste motorkeuze: een budget van 10.000 euro volstaat niet om te genieten van de klank en soepelheid van een zescilindermotor. De 1.8 en 1.9 zijn betrouwbaar en zuinig in gebruik, zonder erg krachtig te zijn. Ze zijn echter voldoende voor een rustige rijstijl.

bmw_z3_1.9_roadster_1

Mercedes SLK

De tweede generatie Mercedes SLK, met codenaam R171, is esthetisch geslaagd. Hoewel de eerste exemplaren al twintig jaar oud zijn, ziet deze auto er echt goed uit. Met een SLK kopen koop je tegelijk een cabriolet én een coupé, want hij heeft een zeer praktisch plooidak dat zijn passagiers aanzienlijk comfort garandeert als het slecht weer wordt. Als Mercedes heeft hij een mooie afwerking voor een auto die tussen de 8.000 en 10.000 euro kost.

Beste motorkeuze: om hoge belastingen zoals de ecomalus in Wallonië te vermijden, kies je het best voor de SLK 200, een versie met 1.8-viercilinder met compressor die 163 pk ontwikkelt. Hij wordt geleverd met een manuele zesversnellingsbak of een vijftrapsautomaat.

mercedes-benz_slk_200_kompressor_7

Fiat 500C

Rijden in een Fiat 500C, betekent de dolce vita beleven in een auto die zeer populair is en tegelijk veel sympathie opwekt. Hoewel het meer een auto met open dak dan een cabriolet is omdat de kleine Fiat zijn originele zijstijlen behoudt, kun je dankzij het royale canvas dak optimaal genieten van het leven in de buitenlucht. De 500C is vanbuiten net zo aantrekkelijk als vanbinnen, met zijn dashboard in carrosseriekleur en elegante bekleding. Voor 10.000 euro koop een van de vele speciale series, elk met een eigen identiteit.

Beste motorkeuze: vergeet de onaangename 1.3 MultiJet diesel en de TwinAir tweecilinder benzine die even kwetsbaar als gulzig is, de 69 pk sterke 1.2 benzine is perfect. Hij zal je niet tegen rugleuning duwen, maar toont duidelijk goede wil, terwijl hij zuinig en heel gemakkelijk te onderhouden is.

fiat_500c_dolcevita_special_edition_hybrid_90_057204a2132d0e62

Volkswagen Golf VI

De Volkswagen Golf VI Cabriolet werd geïntroduceerd in 2011 en keerde terug na een lange afwezigheid van bijna tien jaar. Met zijn stoffen dak en zeer klassieke lijnen (maar voor het eerst zonder centrale rolbeugel) maakte hij niet veel indruk, ondanks zijn vele kwaliteiten. Vandaag is het een koopje dat je kunt vinden voor minder dan 10.000 euro, met interessante aandrijflijnen en een goede binnenruimte voor vier personen. Die kunnen ook wat bagage meenemen, want de kofferruimte is vrij ruim. De afwerking is, net als die van zijn hatchbackbroertje, van goede kwaliteit.

Beste motorkeuze: de 1.2 TSI benzinemotor met 105 pk biedt waar voor zijn geld dankzij zijn kleine cilinderinhoud en lage CO2-uitstoot van 139 g/km.

autowp.ru_volkswagen_golf_cabrio_54

BMW Série 1

De BMW 1 Reeks Cabrio (E88) is veel zeldzamer dan de berline of de coupé, maar toch de moeite waard. Hij behoudt immers dezelfde kwaliteiten als zijn broertjes, namelijk opmerkelijk veel rijplezier, een bijzonder geslaagd interieurdesign en kwaliteitsmaterialen. De 1 Reeks Cabrio is gebaseerd op de coupé en is veelzijdig dankzij zijn vier zitplaatsen en grote kofferruimte. Hij wordt geleverd met een ‘ouderwets’ stoffen dak, dat veel minder ruimte inneemt dan een hard plooidak.

Beste motorkeuze: de 120i-versie, met een 2.0 viercilindermotor van 150 of 170 pk, is de beste keuze die je kunt maken uit het uitgebreide motorengamma van BMW. Vergeet de automatische versnellingsbak en geniet van de precieze, stevige controle van de handgeschakelde versnellingsbak, die veel prettiger in gebruik is.

bmw_125i_cabrio_5_012d00870afa0852

Mazda MX-5

De derde generatie van de Mazda MX-5 (de NC) wordt onterecht gemeden door puristen. Hij wordt als te zwaar en te ‘burgerlijk’ beschouwd. Toch rijdt hij erg prettig en is het dagelijks gebruikscomfort aangenaam (al is dat natuurlijk relatief). Je zit laag bij de grond en wordt blootgesteld aan de natuurelementen. Je geniet van elk weg of bocht dankzij de zeer directe besturing. Omdat de auto licht is, is de acceleratie ruim voldoende en zijn de sensaties gegarandeerd.

Beste motorkeuze: de MX-5 NC werd verkocht met twee motoren: een 1.8 met 126 pk en een 2.0 met 160 pk. Het verschil in prestaties tussen de twee is niet spectaculair: het koppel maakt het verschil. De eerste is echter fiscaal aantrekkelijker en aangenamer, en daarom geven we daar de voorkeur aan.

mazda_mx-5_roadster_404_032503c10df60a8b

Audi TT

Toen hij in 1998 op de Europese markt kwam, zorgde de Audi TT voor een schokgolf in de autowereld. Zijn opvallende uiterlijk verdeelde de meningen, maar maakte er een ster van, een trendy auto voor jonge, dynamische executives aan het einde van de jaren negentig. In 1999 werd de TT cabriolet (officieel Roadster genoemd) gelanceerd, tot grote vreugde van de liefhebbers van open rijden. De TT is een verrassende auto en niet alleen door zijn bijzondere lijnen. Het is een voorwielaangedreven auto (niet de Quattro-versie natuurlijk) met een dwarsgeplaatste motor die bijzonder wendbaar is in de stad en leuk op open wegen. Het interieur is 25 jaar na zijn debuut nog altijd een lust voor het oog.

Beste motorkeuze: de 1.8 turbomotor met twintig kleppen van de TT ontwikkelde 180 of 225 pk. Je kunt het beste kiezen voor de krachtigere versie, uitgerust met Quattro-vierwielaandrijving. Voor 8.000 euro krijg je een leuke auto die er ongelooflijk goed uitziet. Wat wil je nog meer?

audi_tt_roadster

Opel Cascada

De Opel Cascada is zeker een van de meest aangename auto’s in dit lijstje van tien betaalbare cabriolets. Deze grote cabriolet van 4,70 m lang met een stoffen dak heeft geen gebrek aan elegantie. Helaas maakten het hoge prijskaartje en het glansloze imago er geen verkoopsucces van. Op de tweedehandsmarkt is de Duitser een koopje en vind je mooie exemplaren vanaf 7.500 euro, een bescheiden bedrag voor zo’n comfortabele en goed uitgeruste auto.

Beste motorkeuze: voor de aandrijving van deze cabriolet, die afhankelijk van de uitvoering tussen de 1.700 en 1.800 kg weegt, kies je het best voor de 1.6 turbomotor met 170 pk en 260 Nm. Liefhebbers van automatische versnellingsbakken zullen de zestrapsautomaat waarderen.

opel_cascada_50_04f9033e06ef04a5

Volvo C70

Volvo C70

Volvo’s laatste cabriolet, de Volvo C70 van de tweede generatie, werd een groot commercieel succes. Deze cabriolet, die heel comfortabel is voor vier personen, profiteerde van een driedelig, plooidak dat ontwikkeld werd door Pininfarina. Het eenvoudige en elegante design van de C70 was rechttoe rechtaan en dat is ongetwijfeld wat een groot aantal klanten aansprak, net als zijn ingetogen comfort. Net als alle Volvo’s werd de C70 ontworpen om onder alle omstandigheden veilig te zijn, met rolbeugels en hoofdairbags.

Beste motorkeuze: voor het Geely-tijdperk en de draconische uitstootnormen gebruikte Volvo nog vijfcilinder benzinemotoren die heerlijk klonken en ongelooflijk soepel waren. In het instapmodel op benzine had de C70 een 2.4 onder de motorkap, maar het vermogen was beperkt: 140 of 170 pk. In gebruik was dit bijzondere blok wel heel aangenaam.

volvo_c70_t5_8_01e200970c0f08c6

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
51.773 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.773 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.