Op het Autosalon van Los Angeles presenteerde de Zuid-Koreaanse Hyundai-Kia-groep de GT-versie van de EV9. Na de EV6 heeft Kia nu ook een sportieve versie van zijn grote SUV ontwikkeld. Uiterlijk valt hij op door zijn aangepaste bumpers en 21-duimsvelgen met een opvallende look. Het interieur ziet er vooral luxueus uit, met een bekleding die suède en leder afwisselt, doorkruist door een groene lijn, een accent dat terugkeert op het stuurwiel en op bepaalde exterieurelementen zoals de remklauwen.
Groot en snel
In vergelijking met de EV6 GT kiest Kia voor een iets rustigere aanpak, met twee elektromotoren die samen 501 pk ontwikkelen. Deze kolos is meer dan 5 meter lang en weegt meer dan 2,5 ton. Toch accelereert hij van 0 naar 96 km/u in 4,3 seconden, wat helemaal niet slecht is. Hij wordt gevoed door een batterij met 99,8 kWh, die hem een rijbereik van ongeveer 450 km geeft. Opladen van 10 tot 80% kan in minder dan 25 minuten.
Advertentie – lees hieronder verder
Virtuele versnellingsbak
De vierwielaandrijving heeft achteraan een differentieel met beperkte slip, goed voor een dynamisch weggedrag. De ophanging is elektronisch geregeld en net als de EV6 en Hyundai Ioniq 5 N heeft hij een ‘virtuele’ versnellingsbak en kunstmatige motorgeluiden. De EV9 GT wordt in de tweede helft van volgend jaar in Europa verwacht.
Tot 641 pk
Op het Autosalon in Los Angeles onthulde Kia ook een facelift van de EV6 GT. De grootste verandering is mechanisch: het motorvermogen stijgt van 575 naar 601 pk. In de GT-modus kan het zelfs tijdelijk klimmen tot 641 pk (met 770 Nm koppel). De EV6 GT gebruikt de batterij van de Long Range-versie, met een capaciteit van 84 kWh.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be