10 in België verkochte auto’s die je misschien nooit bent gekruist

Te lelijk, niet aangepast aan onze markt, te weinig reclame rond gevoerd… Sommige automodellen hebben nooit hoge toppen kunnen scheren in België. Hier zijn 10 voorbeelden die in de afgelopen 15 jaar ook bij ons werden verkocht, maar die je amper in het straatbeeld bent tegengekomen.

10 in België verkochte auto’s die je misschien nooit bent gekruist

Subaru Tribeca

Genoemd naar een hippe buurt in New York, was de Subaru Tribeca bedoeld om de Japanse autofabrikant te doen doorbreken in de VS. Deze grote SUV was dan ook voornamelijk ontworpen voor Noord-Amerika, al werd hem tussen 2005 en 2009 een Europese carrière gegund. Hoewel succesvol bij Uncle Sam, werden bij ons maar weinig kopers gevonden. Zou dat iets te maken hebben gehad met het feit dat Subaru enkel de keuze liet tussen een 3-liter en een 3,6-liter zescilindermotor op benzine, en dit in een tijd waarin diesel koning was? Misschien…

Renault Kangoo BeBop

5 automodellen die compleet geflopt zijn

De BeBop moest “de Kangoo voor jongeren” worden, al liep bijna niemand warm voor het model. Hoewel leuk met zijn Landaulet-achtige dak, was de Bebop te duur voor zijn doelgroep.

Lancia Flavia

In 2012 kleefde FCA een Lancia-embleem op de Chrysler 200 Cabrio om hem in Europa als Flavia te verkopen. Een beetje misplaatst, en dat vonden fans van het merk in België blijkbaar ook. Al was het waarschijnlijk toch de fiscaalonvriendelijke motor – een 2,4-liter gekoppeld aan een automaat – die roet in het eten gooide…

Hyundai Azera/Grandeur

Kia had de Opirus, Hyundai de Grandeur en de Azera. In feite werd het model verkocht onder beide namen. Hyundai zag een waterkans op succes door de berline met een 2.2 CRDi-diesel uit te rusten, al bleef dat uit en verdween hij na amper twee jaar van de radar.

Nissan Cube

Aangezien hij in Japan en Noord-Amerika goed verkocht, besloot Nissan om de Cube ook bij ons een kans te geven. De fabrikant gaf hem zelfs een 1,5 dCi-dieselmotor van bondgenoot Renault cadeau om de verkoop te stimuleren. Tevergeefs…

Cadillac BLS

Cadillac geloofde rotsvast dat de BLS potten zou breken in Europa. Onderhuids ging het om een Saab 9-3 en er zat desgewenst een dieselmotor in de neus. Bovendien was zijn ontwerp herkenbaar, zeer origineel en we durven zelfs het woord “tijdloos” in de mond nemen. Als klap op de vuurpijl was hij beschikbaar als break. Wat er is misgegaan? Een gebrek aan een deftig dealernetwerk misschien? Geen vertrouwen van Europeanen in deze “Amerikaan”? Moeilijk te zeggen…

Saab 9-7X

SUV’s waren voor velen nog een vaag beprip, of toch zeker in België. Bovendien was dit helemaal geen echte Saab maar een Chevrolet Trailblazer in een ander jasje. In ons land (maar ook in Nederland) was het succes veel wisselvalliger dan in de VS, waar de 5,3-liter V8 op meer goedkeuring kon rekenen.

Daihatsu Trevis

In 2013 verliet Daihatsu Europa in stilte. We herinneren ons de Charade, de Terios en zelfs de Materia en de Copen, maar ook de Mini-lookalike die het merk Trevis had gedoopt. Dit guitige bakje werd verkocht tussen 2007 en 2011, telde 5 deuren was praktisch. Toch bleven Belgische successen uit…

Lada Priora

De Lada Priora werd in 2006 gelanceerd en was meteen technisch verouderd. Bovendien viel zijn lichaamsbouw niet in de smaak (de break was iets minder lelijk, maar toch…) en beschikte Lada niet (meer) over een deftig netwerk om kopers te kunnen overtuigen. Niet verwonderlijk kwamen maar weinig exemplaren op onze wegen terecht.

Kia Opirus

Hoewel het ontwerp van Kia’s moderne modellen (Stinger, Proceed, Sportage…) wordt geprezen, was dit vroeger niet het geval. Nog maar vijftien jaar geleden kwam de fabrikant met een sedan op de proppen die verdacht veel weghad van een Mercedes E-klasse. Niemand wilde erin gezien worden en van zijn 3,5-liter V6 werd alleen de fiscus blij.