Belgen willen (nog) geen elektrische bedrijfswagen

Uit een onderzoek van Securex blijkt dat de elektrische bedrijfswagen nog helemaal niet is doorgebroken bij de Belgische ondernemingen. Slechts 17% van de werknemers heeft een volledig elektrische auto en een groot aantal staat er zelfs nog heel weigerachtig tegenover.

Gepubliceerd op 10 augustus 2021
Leestijd : 3 min

Deel

Belgen willen (nog) geen elektrische bedrijfswagen

Historisch bekeken bestaat de Belgische vloot bedrijfswagens al jaren bijna volledig uit dieselversies. De overschakeling naar geëlektrificeerde modellen is ingezet, maar dat wordt blijkbaar een proces van lange adem aangezien nog een minderheid van de werknemers in ons land een elektrisch voertuig heeft en vele mensen hun auto met verbrandingsmotor eigenlijk nog niet aan de kant willen zetten.

Dat blijkt althans uit een steekproef van Securex bij ruim 1.500 werknemers in ons land. Zowat 3 op 10 onder hen (31%) zegt geen elektrische bedrijfswagen te willen. En 4 op de 10 werknemers (42%) zou onder bepaalde voorwaarden wel bereid zijn om de overstap te wagen.

einde-verbrandinsmotor-fin-moteur-essence-1

Als reden geeft 48% van deze mensen aan dat elektrische voertuigen (nog) niet voldoen aan hun professionele behoeften, omdat ze bijvoorbeeld geregeld lange afstanden moeten rijden. 

Daarnaast denkt ruim één op de vijf werknemers (22%) dat elektrische auto’s nog niet betrouwbaar genoeg zijn. Het onderzoek leert ook dat momenteel bijna 16% van de werknemers een bedrijfswagen heeft. Daarvan heeft 17% al een elektrische en 18% een hybride wagen

Advertentie – lees hieronder verder

Vanaf 2026 geen belastingvoordelen meer

In mei 2021 besliste de Belgische federale regering dat vanaf 2026 geen belastingvoordelen meer worden toegekend aan bedrijven die hun werknemers bedrijfswagens aanbieden die op diesel of benzine rijden. Vanaf dat jaar komen alleen nog elektrische bedrijfswagens in aanmerking voor belastingvoordelen. Daarop reageren nu ook de werknemers gemengd omdat ze zullen moeten wennen aan een nieuw type voertuig.

Peugeot-308-SW-2021-break-plug-in-hybride-official-charger-opladen

Er zijn heel wat voordelen om voor een elektrische bedrijfswagen te kiezen, zeker op het vlak van milieu, maar de overstap vraagt inderdaad ook een aanpassingsvermogen van de werknemers zelf. De meest voorkomende bezorgdheden zijn de infrastructuur van laadpunten en het rijbereik

Verder blijft ook de financiële impact een belangrijk element voor de werknemers: 25% wil voor een dergelijke auto een economisch voordeel en 31% wil zeker zijn dat de elektrische auto hen niet meer zal kosten dan een alternatief op benzine of diesel. 

Werkpunt voor de overheid

“We stellen vast dat de voorwaarden die werknemers stellen om elektrisch te beginnen rijden hoofdzakelijk voortvloeien uit het feit dat ze niet voldoende geïnformeerd zijn over de elektrische auto en de bestaande infrastructuur errond”, verklaart Heidi Verlinden, HR research expert bij Securex.

“Een belangrijk werkpunt voor de regering dus. Voor werknemers is het grootste obstakel duidelijk het feit dat de laadinfrastructuur in ons land hen nog niet voldoende vertrouwen geeft in elektrisch rijden. De overheid moet hier een versnelling hoger schakelen om werknemers aan te moedigen om mee de omschakeling naar elektrisch te maken.”

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.