Het aantal dodelijke verkeersongevallen waarbij kwetsbare weggebruikers in betrokken zijn, bereikte een tragische piek in 2023. Met een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar, en een totaal van 136 slachtoffers, markeren deze cijfers, van toepassing op Vlaanderen, een nieuw dieptepunt.
Ongevallen met blinde hoek maken volgens VIAS iets minder dan twintig procent uit van de statistieken. Er is een gereide kans dat het aantal in de toekomst verder toeneemt, vanwege steeds meer, alsook snellere,fietsen in het verkeer. Ook auto’s hebben een dode hoek, ofwel een zone rondom het voertuig die onzichtbaar is voor de bestuurder, maar de meeste dodehoekongevallen vinden plaats met vrachtwagens. Door hun hogere cabine en grotere afmetingen heeft een vrachtwagenbestuurder minder overzicht.
Camera’s soms ook blind
Sommige moderne vrachtwagens zijn uitgerust met camera’s die al een stap voorwaarts betekenen. “Maar camera’s hebben veel moeite om het profiel van een fietser te herkennen vanwege hun loodrechte en parallelle positie naast de vrachtwagen. Ze hebben ook problemen met belichting, zoals slagschaduw die een fietser verbergt”, verklaart Bart Truyen, onderzoeker aan de VUB. Bovendien moet nog altijd de bestuurder de veiligheid van het draaimanoeuvre inschatten. En omdat die vaak verschillende zaken tegelijkertijd in de gaten moet houden, blijft er een risico bestaan.
Advertentie – lees hieronder verder
De Vrije Universiteit Brussel (VUB) buigt zich al vijftien jaar lang over dit probleem via zijn spin-off eXia. Het heeft geleid tot de ontwikkeling van de Active Sideguard-dodehoeksensoren. Deze worden in de vorm van een strip naast de vrachtwagen geplaatst en blijken in het verkeer onder alle omstandigheden een verhoogde efficiëntie te vertonen.
Hoe het werkt? Truyen legt het uit: “Onze sensoren maken gebruik van laagfrequente elektrische velden om kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, te detecteren die zich in de dode hoek van een vrachtwagen bevinden. Deze technologie biedt een significant voordeel boven traditionele radarsensoren door het vermogen om nauwkeurig te detecteren op wegniveau, wat essentieel is voor de bescherming van deze weggebruikers.” Als een zwakke weggebruiker het elektrostatische veld verstoort, wordt de vrachtwagenchauffeur verwittigt via een verklikker met leds en een akoestisch signaal.
Regen en sneeuw zijn geen obstakels
Bij bestaande technologieën (zoals de eerder vermelde radarsenoren) neemt de betrouwbaarheid vaak af onder ongunstige weersomstandigheden zoals regen, sneeuw of nacht. Dat leidt tot valse alarmen. Maar het Active Sideguard is een weersbestendige oplossing, ook al omdat de strip van een zelfreinigende folie is voorzien, en er verschillende varianten voor verschillende soorten vrachtwagens zijn gemaakt. “Momenteel hebben we al 150 trucks van cementbedrijf Heidelberg uitgerust, meteen een goede testcase voor het functioneren onder veeleisende, zeg maar vuile, omstandigheden”, verduidelijkt Truyen.
Active Sideguard is al beschikbaar op de aftermarket bij Volvo Trucks en Renault Trucks, terwijl eXia ook in rechtstreeks contact staat met vrachtwagenbouwers om het af fabriek op de bestelbon te krijgen. De kostprijs ligt niet hoger dan een 360-graden surroundsysteem maar is wel doeltreffender.
De vrachtwagenbouwers zullen wellicht oren hebben naar deze Belgische uitvinding, want ze moeten noodgedwongen overschakelen op dodehoeksystemen onder impuls van de recent bijgewerkte Europese GSR2-regelgeving (General Safety Regulations). Daarvan treedt volgende maand de tweede fase in voege. Vrachtwagens pionieren vaak veiligheidstechnologie die achteraf in personenwagens beland. Misschien kan deze elektrostatische oplossing ook zijn nut bewijzen in grote SUV’s en pick-ups.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be