Dankzij de nieuwe digitale sleuteltechnologie zullen eigenaars hun auto kunnen kiezen als leveringsoptie als ze online een bestelling plaatsen. Vervolgens zal de eigenaar via zijn smartphone of tablet op de hoogte gebracht worden als de bezorgdienst iets wil leveren of iets uit de wagen wil oppikken.
Als de eigenaar de levering afrondt, dan geeft hij een digitale sleutel waarmee hij kan controleren wanneer de wagen ontgrendeld en vervolgens opnieuw vergrendeld wordt. Als de bezorging of het afhalen is gebeurd, dan vervalt de digitale sleutel. Het systeem is gebaseerd op de functionaliteit van de telematica-app Volvo On Call. Hiermee is het onder meer mogelijk om de wagen op afstand te koelen of te verwarmen en het brandstofniveau te controleren.
Dankzij die 'mobiele leveringen' zal de auto in de toekomst veel meer worden dan enkel een transportmiddel. “Het afzetten en oppikken van goederen aan wagens door middel van digitale sleutels zal veel problemen oplossen aangezien goederen tot nu toe enkel aan mensen geleverd konden worden. De testpersonen gaven ook aan dat de dienst hen veel tijd bespaarde. Hetzelfde geldt ook voor koerierdiensten! Mislukte afleveringen kosten de industrie naar schatting 1 miljard euro aan nieuwe leveringskosten. We gaan verder met het onderzoeken van de digitale sleutels en de voordelen die we hiermee kunnen behalen’, vertelt Klas Bendrik, Group CIO bij Volvo Car Group.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be