Actualiteit

Brexit: zijn fabrieken in het VK ten dode opgeschreven?

Geschreven door Nicolas Morlet | 25/02/2019

Na de ontslagen bij Jaguar Land Rover en de productievermindering bij Nissan moet de Britse automobielsector opnieuw een grote klap verwerken: Honda heeft zojuist de sluiting van de Swindon-fabriek binnen dit en twee jaar aangekondigd. Brexit, brexit, brexit…

Officieel verdedigt Honda zich tegen elk oorzakelijk verband met het vertrek van de Europese Unie uit het Verenigd Koninkrijk. De autofabrikant zegt dat het de “ongekende veranderingen” in de automobielsector waren die hun ertoe hebben aangezet om deze beslissing te nemen. Er staan 3.500 banen op de tocht. Hoewel Katsushi Inoue, hoofd van Honda Europe, de wens van het merk om het Europese hoofdkwartier in Groot-Brittannië te behouden, heeft bevestigd, is deze sluiting opnieuw een tegenslag voor de hele Britse automobielmicrokosmos.

Dit slechte nieuws komt slechts enkele weken nadat Jaguar Land Rover de afschaffing van 4.500 banen aankondigde om aan de vraag naar zijn producten bij halve mast te voldoen. Begin februari kondigde Nissan aan dat de toekomstige SUV X-Trail niet langer in Sunderland, de grootste autofabriek van het land, zou worden geproduceerd vanwege de aanhoudende “onzekerheden” tussen Londen en Brussel.

De andere fabrikanten ter plaatse, Vauxhall en Toyota, lijken vooralsnog vol vertrouwen. De eerste heeft zojuist aangekondigd dat de Luton site nog steeds de Opel Vivaro zal monteren nadat het model in de komende maanden is vervangen. De tweede heeft zojuist de productie van de nieuwe generatie Toyota Corolla gelanceerd, die voor een paar jaar een aanzienlijk rendement moet garanderen.

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's