Naast snelheidsovertredingen, een probleem dat de Zweedse fabrikant wil aanpakken door de maximumsnelheid van zijn modellen te beperken, zijn rijden onder invloed van alcohol of afgeleid zijn in het verkeer twee andere belangrijke aandachtspunten voor de verkeersveiligheid. Door deze drie elementen aan te pakken, kan men volgens Volvo Cars’ visie een toekomst zonder dodelijke auto-ongevallen realiseren.

Zij impliceren ook dat de veiligheidssystemen van de fabrikant gericht zijn op menselijk gedrag. Uit cijfers van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) blijkt bijvoorbeeld dat 30% van de verkeersdoden in de Verenigde Staten in 2017 verband hielden met rijden onder invloed van alcohol. Volvo is van mening dat men rijden onder invloed van alcohol en afleiding aan het stuur kan aanpakken door camera’s en bijkomende sensoren in de wagen te voorzien die het gedrag van de bestuurder controleren.

Zo kan de auto ingrijpen als een zichtbaar afgeleide of dronken bestuurder niet reageert op waarschuwingssignalen en bij uitbreiding het risico loopt op een ernstig of dodelijk ongeval. De wagen kan bijvoorbeeld de snelheid van de auto beperken, de Volvo on Call Assistance service waarschuwen of als ultiem redmiddel de auto vertragen en veilig parkeren. Dergelijke camera’s zullen vanaf 2020 op alle Volvo-modellen worden gemonteerd die op het modulaire SPA2-platform zullen worden gebouwd.