Actualiteit

De 5 meest gegeerde cabriolets aller tijden

Geschreven door Stéphane MONSIN | 25/06/2020

Door hun sublieme lijnen, hun prestaties, hun zeldzaamheid of hun ongewone geschiedenis vormen deze 5 cabriolets de Graal voor autoverzamelaars wereldwijd.

Ferrari 250 GT California Spyder

De Ferrari 250 GT California Spyder, die door Pininfarina werd getekend en waarvan slechts een honderdtal exemplaren werden geproduceerd, is zonder twijfel een van de fraaiste wagens aller tijden. Bovendien schuilt onder het bloedstollend mooie koetswerk de befaamde V12 Colombo die een prachtige sound voortbrengt.

 

Jaguar XKSS

De Jaguar XKSS, die gedurende slechts 2 jaar (1956-1957) werd vervaardigd, is een wegversie van de Type D die in de racerij schitterde. Jammer genoeg werden na de productie van slechts 16 exemplaren, de overige 9 wagens die bestemd waren voor de Amerikaanse markt vernietigd in een brand in de fabriek van Browns Lane in 1957. Hiermee kwam een brutaal einde aan de geschiedenis van de XKSS. In 2016 besloot Jaguar Classic dan de productie te hervatten van de exemplaren die in de vlammen verloren waren gegaan.

 

Maserati A6 Frua

In 1947 maakte Maserati een comeback op de markt van Grand Tourisme wagens met de A6 die werd aangedreven door een zescilinder-in-lijn met een cilinderinhoud van slechts 1.500 cc. In 1950 kreeg de wagen een nieuw 2 liter-blok met dubbele nokkenassen goed voor 150 pk. Zoals dat in de vooroorlogse periode gebruikelijk was, werd de auto verkocht als chassis waarop een koetswerk naar keuze werd geplaatst. Heel wat grote namen waagden zich hieraan met brio, maar toch creëerde Frua veruit de mooiste cabriolet.

 

Porsche 356 Speedster

De Porsche 356 Speedster werd ontwikkeld op vraag van Max Hoffman, de merkinvoerder in de Verenigde Staten, die een goedkope (minder dan 3.000$), lichte en leuke sportwagen wou. Deze auto werd een gigantisch succes dankzij zijn speelse lijnen en de sterke prestaties die de nochtans kleine krachtbron wist te verzekeren. Intussen is de 356 Speedster zeer zeldzaam én duur geworden, waardoor dit het automodel is geworden waarvan de meeste replica’s zijn vervaardigd.

 

Lancia Aurelia B24 Spider America

De Lancia Aurelia B24, aangedreven door de eerste in serie geproduceerde V6, leverde een uitstekende basis voor een cabriolet. Op het Autosalon van Brussel 1955 werd de Spider America voorgesteld, die zoals zijn naam verraadt voor de Amerikaanse markt was bestemd. Deze wagen met een panoramische voorruit, maar zonder zijruiten, werd zeer duur verkocht, eigenlijk te duur. Er werden slechts 240 stuks van vervaardigd.

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's