De VRT onderzocht: Welk nieuwe auto is nu écht het minst schadelijk?

De VRT vroeg zich net zoals zo veel Belgen af welk type nieuwe auto het minst schadelijk is voor de mens, het milieu en het klimaat. Op benzine, diesel, waterstof of CNG, of toch een elektrisch exemplaar? De resultaten zijn onlangs uit de bus gekomen en mogen zeker verrassend worden genoemd.

De VRT onderzocht: Welk nieuwe auto is nu écht het minst schadelijk?

De onderzoekers zijn grondig te werk gegaan, van het doorzoeken van emissietestrapporten en wetenschappelijke literatuur tot het afnemen van interviews met experts en tests in samenwerking met de externe firma Testo. Daarnaast werd de productie, het gebruik en de recyclage van auto’s onder het vergrootglas gehouden, net als wat er nodig is om deze of die brandstof te produceren.

Niet verwonderlijk wijst het rapport erop dat elektrische voertuigen het vervuilendst zijn om te produceren, maar dat ze door hun gebrek aan uitstoot over hun hele levensduur toch als de meest milieuvriendelijke oplossing moeten worden gezien. Elektrische auto’s op batterijen doet het wat dat betreft zelfs beter dan wagens met een brandstofcel (waterstof). Toch zijn er nog veel onopgeloste vragen, zoals over de impact van accu’s op lange termijn en hoe het zit met fijnstof veroorzaakt door banden en remmen, dat vaker vrijkomt bij elektrische auto’s vanwege hun hoge gewicht.

Elektrisch, waterstof, diesel, benzine, CNG… In die volgorde.

Opvallend zijn de goede punten voor moderne diesels, die volgens de bevindingen minder CO2 uitstoten dan benzinewagens en auto’s op CNG (in die volgorde en op voorwaarde dat zowel het verbruik als de productie van de brandstof in rekening wordt genomen). Kijken we enkel naar het verbruik, dan wint CNG van zowel diesel als benzine.

Je kan het volledige VRT-artikel hier raadplegen.