Elektrisch rijden in België: Was er vooruitgang in 2019?

In 2019 reden er in België volgens Statbel 5.889.210 personenwagens rond, waarvan ongeveer 110.000 hybrides en amper 5.000 elektrische auto’s. De laastgenoemde soort wordt weliswaar aantrekkelijker, mede omdat het CO2-uitstootdoel van de EU nu eenmaal moeten worden gehaald. Hier is alvast een overzicht van wat elektrisch rijden in België in 2019 heeft betekend. Zo krijg je meteen een beeld van wat je dit jaar ongeveer mag verwachten.

Elektrisch rijden in België: Was er vooruitgang in 2019?

De ontwikkeling van de verkoop van elektrische auto’s in België

Wanneer het gaat om elektrische auto’s en de populariteit hiervan in België, dan is het uiteraard interessant om na te gaan hoe het met de verkopen gaat. In het pioniersjaar 2011 werden er iets meer dan 300 exemplaren verkocht, terwijl 2019 een recordjaar was met een stijging van 55%, van 12.417 in 2018 naar 19.191: een toename van ruim 6.770 elektrische auto’s. Daarmee zit elektrisch rijden duidelijk in de lift, en dit kun je ook zien aan de toename van het aantal elektrische modellen op de markt. We weten inmiddels ook dat de tractiebatterij van de elektrische auto langer meegaat dan voorspeld (veel van de eerste modellen rijden immers nog rond, weliswaar met een kleinere actieradius).

Is de elektrische auto beter voor het milieu?

Vaak hoor je dat bij het produceren van een elektrische auto meer CO2 wordt uitgestoten, vooral vanwege de zware tractiebatterij die gebruikt wordt om de elektrische auto aan te drijven. Die batterij gebruikt lithium uit het Andesgebergte en dit wordt als vloeistof uit ondergrondse pockets opgepompt. De vloeistof wordt in de zon gedroogd tot lithiumcarbonaat en vervolgens gesynthetiseerd tot lithium. Een redelijk milieuvriendelijk proces dus; lithium wordt zeker niet gewonnen door stripmijnen. Maar zelfs dan is deze extra vervuiling na twee jaar volledig weggewerkt wanneer de auto op grijze stroom rijdt. Dus zelfs met elektriciteit uit een kolencentrale is een elektrische auto beter voor het milieu dan een benzineauto. Wat gebeurt er wanneer er alleen groene elektriciteit geladen wordt? Dan gaat die periode terug naar 1 tot 1,5 jaar, dus na ongeveer een jaar is de elektrische auto schoner voor het milieu dan een auto met een verbrandingsmotor. Dat is dus de investering zeker waard, of toch als je mee wil werken aan een verbetering van de luchtkwaliteit.

Gemiddeld gaat een auto in België 11,4 jaar mee. Laten we ervan uitgaan dat de ‘terugverdientijd’ 1,4 jaar is voor een elektrische auto die volledig groen geladen wordt; dan is de winst 10 jaar. En dat is per auto in België. Daarom staat groene elektriciteit en elektrische auto’s zo hoog op de agenda, want er zijn effectief veel voordelen voor het milieu.

En hoe staat het ervoor wat laadpalen betreft?

Het aantal oplaadpunten is de afgelopen jaren toegenomen en het gaat steeds harder. In 2018 steeg het aantal palen met 72%, en in 2019 met maar liefst 111%. De meeste laadpalen, 580, vinden we in Oost-Vlaanderen gevolgd door Brussel met meer dan 500. Daarna komen West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg. Ook zijn er steeds meer ondernemers geïnteresseerd in een laadpaal bij de zaak. Handig voor de medewerkers of bedrijfsauto’s, maar ook bezoekers of klanten zouden kunnen laden terwijl ze binnen zijn. Mocht je als ondernemer tegen de investering opzien, ondanks de aftrekbaarheid, dan kun je met een slimme verrekendienst zelfs verdienen aan het publiek. Zo heeft Ikea al laadpalen bij alle vestigingen zodat de klanten de auto op kunnen laden. De klant kan héééél rustig winkelen; met de 11 kW laadpaal duurt een stevige laadbeurt urenlang. Zo’n laadpaal is dan wel traag, maar nog steeds gratis.

Thuis opladen met groene stroom

Thuis een elektrische auto opladen, is uiteraard een grote troef van elektrisch rijden, en als je er zeker van wilt zijn dat je op groene stroom rijdt, dan kies je voor een energieleverancier die door Testaankoop is als “groen” is gecertificeerd. Je kunt ook zelf groene stoom opwekken, het makkelijkste met zonne-energie. Stel, je rijdt de nieuwe Nissan Leaf, met een radius van 370 km en een tractiebatterij van 40kW. In België rijden we gemiddeld 43 km per dag wat een verbruik van 40 kWh ÷ 370 km × 32 km = 4,65 kWh betekent. Haal hier het operationele verlies van 15-20% af en met een kleine veiligheidsmarge zou je ongeveer 6 kWh zonne-elektriciteit per dag moet opwekken voor je elektrische auto. In België zou je aldus met 7 zonnepanelen van 320Wp ruimschoots voldoende moeten hebben. De opslag van deze energie is weer een verhaal apart, maar ook daar wordt aan gewerkt. Kijk ook naar de mogelijkheden om subsidie te ontvangen of ga een energielening aan om de kosten te dekken. Vooral Vlaanderen is hier erg actief mee.

Breekt elektrisch rijden in 2020 echt door in België?

Het is de grote vraag of het elektrisch rijden het in 2020 al gaat maken in België. Het toekomstperspectief is na een stijging van 55% in 2019 uitermate positief, en ondanks het afschaffen van de aankooppremie hoeven Vlamingen nog steeds geen inschrijving of wegentaks te betalen. Het netwerk van 9.500 laadpalen wordt steeds sneller uitgebreid en thuis of op het werk opladen is ook een steeds eenvoudigere optie. De radius van de auto’s neemt toe, en het aantal modellen eveneens. De autofabrikanten krijgen voor de elektrische modellen die in 2020 worden verkocht ‘superkredieten’ (effectief tellen ze twee keer mee voor het CO²-uitstootdoel van een autofabrikant), wat het voor de fabrikant gemakkelijker maakt om hun doel te bereiken. Om hun doelstellingen te bereiken moeten de fabrikanten meer dan 2,5 miljoen extra elektrische auto’s verkopen, een toename van 1280% in 2021. Doorgerekend betekent dit dat ongeveer 1 op 6 verkochten auto’s in 2021 elektrisch moet zijn, niet realistisch maar het toont wel aan dat een verschuiving van de focus waarschijnlijk is. Met zoveel ontwikkelingen én inspanningen gaat de elektrische auto een zonnige toekomst tegemoet!

Lees het volledige artikel hier.