De vaste bestuurder is dus niet de eigenaar maar de huurder van de wagen en dit voor een vooraf overeengekomen periode (tussen 24 en 48 maanden). Voordelen zijn er zeer zeker: er is geen groot kapitaal nodig en in de maandelijkse huurprijs zitten de belastingen (registratie- en rijbelasting), het onderhoud, eventueel winterbanden en zelfs een verzekering. Dit laatste punt is een aanzienlijk voordeel voor jonge bestuurders, die vaak geconfronteerd worden met premies die amper te betalen zijn.
Enkele voorbeelden: € 389/maand voor een A-Klasse van Mercedes, € 259/maand voor een nieuwe Focus van Ford, € 234/maand voor een Fiat 500X bij MyPrivateLease en een tijdje geleden zelfs € 189/maand voor een Opel Corsa bij…. Media Markt. In samenwerking met LeasePlan weliswaar, maar het toont aan dat deze formule mainstream aan het worden is. Of dat toch probeert te worden. En of dat zo’n goede evolutie is…
Bij Test-Aankoop zijn ze beginnen rekenen. Hun onderzoek onthult dat privé-leasing vaak duurder uitkomt dan kopen op krediet. In het bijzonder door het ontbreken van de restwaarde van de auto, die, en laten we dat vooral niet vergeten, eigendom van de verhuurder blijft – lees: het leasingbedrijf. En slechts weinig contracten voor particulieren bevatten een aanbod tot aankoop aan het einde van de huurovereenkomst, zoals het geval is voor bedrijven. Je bent dan als het ware bijna verplicht om uiterlijk om de vier jaar van voertuig te wisselen. Bovendien is de gebruiker verantwoordelijk voor de reparatiefactuur indien de auto aan het einde van de leaseperiode wordt bekrast of beschadigd is.
Dan toch maar beter kopen in plaats van huren (sorry, leasen!), vinden wij. In onze zoekmachine vind je alle nieuwe auto’s die Belgische verdelers in stock hebben België. Geen levertermijn en altijd met korting. Zo betaal je ook minder.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be