Vanaf 1 januari 2021 is de maximumsnelheid op het volledige wegennet in Brussel-hoofdstad 30 km/uur, behalve op de ringwegen, waar nog 50 tot 70 km/uur gereden zal mogen worden. Veiligheid is daarbij het hoofddoel en ook de impact op de geluidshinder is een belangrijk argument. De invloed op de luchtvervuiling staat echter ter discussie.
Een ecologische rijstijl betekent dat je in een hogere versnelling moet rijden om de motor zo traag mogelijk te laten draaien. Bij een snelheid van 30 km/uur kan je moeilijk hoger gaan dan de 2de versnelling, waardoor de motor dus sneller gaat draaien en ook de uitstoot hoger ligt.
Een ander probleem is dat er meer tijd nodig is om een traject af te leggen tegen 30 km/uur dan tegen 50 km/uur. Het risico bestaat dat het verkeer tijdens het spitsuur nog drukker zal zijn en dat de files langer zullen worden door de beperkte snelheid. In dat geval wordt de vervuiling nog erger.
Wat vooral opmerkelijk is, is dat de Brusselse regering deze maatregel erg snel lijkt te hebben genomen, zonder zich volledig bewust te zijn van de gevolgen. Een snelle blik op het internet leert ons dat de meningen erg uiteenlopen en dat er geen enkel serieus onderzoek naar gevoerd is. Het is dus niet uitgesloten dat de vermindering naar 30 km/uur de situatie net zal verergeren. De toekomst zal het uitwijzen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be