Het was een vierdeurs berlinemodel waarvan nooit een breakversie werd gebouwd. Intern droeg hij de codenaam W 201 en hij werd onder de toen al bestaande E-klasse gepositioneerd. Onderhuids gebruikte hij echter vergelijkbare technologie want de motor zat in de lengterichting vooraan en de aandrijving gebeurde op de achteras. Motoren, versnellingsbakken en tal van andere componenten werden met die E-klasse (W 124) gedeeld. Deze Mercedes 190 werd een succesverhaal want ondanks zijn stevige prijs was het een drempelverlagende Mercedes die ook toen een alternatief wilde zijn voor de BMW 3-reeks, die ongeveer in dezelfde periode voor het eerst met een dieselmotor werd aangeboden.
Ook Mercedes zou flink wat technologie in de 190 stoppen. Er kwam nagenoeg vanaf de lancering een E-versie met brandstofinspuiting (Einspritzung) maar de dieselversies (2.0 viercilinder en 2.5 vijfcilinder) zouden het populairst worden. Later volgde ook een snellere versie, de 190 E 2.3 en 2.5 met een krachtige viercilindermotor, voorzien van een Cosworth-cilinderkop. Deze sportieve varianten maakten destijds furore in de DTM-competitie en het zijn vandaag gegeerde objecten voor liefhebbers en verzamelaars. De opvolger van de 190 werd de eerste generatie C-klasse die in 1993 voor het eerst op de markt kwam.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be