Actualiteit

Mercedes schrapt helft van motorgamma

We beleven het einde van een tijdperk en ook hier is het principe van de communicerende vaten van toepassing: want naarmate er meer elektrische motorisaties komen, zal het aanbod benzinemotoren verkleinen. Mercedes heeft aangekondigd dat het zijn gamma benzinemotoren wil halveren. En snel.

Geschreven door David Leclercq | 01/09/2021

Hoewel Mercedes de voorbije jaren nog fors in verbrandingsmotoren investeerde, heeft het merk zopas aangegeven dat het zijn gamma verbrandingsmotoren op korte termijn aanzienlijk wil inkrimpen. Deze stap is uiteraard het gevolg van de noodzaak om over te schakelen op elektromobiliteit. Er is nog meer, want de nieuwe Europese regelgeving op vlak van schadelijke emissie – de Euro 7-norm – werkt deze versnelling mee in de hand.

50% minder

De gespecialiseerde website Autocar citeert Markus Schäfer, Directeur Operations bij Mercedes-Benz. Volgens hem zal het aanbod verbrandingsmotoren onder invloed van de Euro 7-norm quasi gehalveerd worden. Wellicht zal er eerst worden gesnoeid in het aanbod V8-motoren. Dit betekent dat we steeds meer compactere motoren met drukvoeding zullen zien, vooral omdat men dergelijke aandrijvingen in quasi elk model kan inbouwen en omdat ze makkelijk aanpasbaar zijn.

Uitsluitend sportieve viercilinders?

De Europese Euro 7-norm wordt in 2025 van kracht en gevreesd wordt dat in een eerste fase vooral sportieve modellen door deze beperkingen zullen worden getroffen. We gaan ervan uit dat sportievelingen die vandaag door een V8-motor worden aangedreven, zullen overschakelen op zes- of zelfs viercilinders. We weten dat bijvoorbeeld Ferrari al lange tijd werkt aan een V6 om zijn V8 te vervangen.

We vragen ons ook af hoe het publiek (en de consument) zou reageren op een M3 met een viercilinder turbomotor in het vooronder? De enige tussenoplossing is de komst van hybride technologie, die misschien de houdbaarheidsdatum van de grote verbrandingsmotoren kan vooruitschuiven door het verbruik te drukken. Vraag blijft hoeveel tijd men zo kan kopen, want in tussentijd hebben constructeurs massaal geïnvesteerd in elektrificatie.

Er zijn bij gevolg de middelen beperkter om in verbrandingsmotoren te investeren. Het valt ook af te wachten of aandeelhouders nog wel geld willen spenderen aan een verbrandingsmotor waarvan de houdbaarheid zeker beperkt zal zijn in de tijd.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook