Actualiteit

“Nieuwe auto’s even schadelijk als in 2014”

Geschreven door Belga | 07/01/2020

Nieuwe auto’s die vandaag in België worden verkocht, stoten gemiddeld 121,2 gram CO2/km uit. “Het niveau van 2014”, aldus De Tijd en L’Echo. Maar hoe komt dit?

Er zijn drie oorzaken voor de slechte CO2-resultaten. Om te beginnen zijn Belgische automobilisten de voorbije jaren massaal overgeschakeld van diesel- naar benzinewagens, die minder stikstofoxide (NOx) maar meer CO2 uitstoten.

WLTP

Een tweede oorzaak is de invoering van de Europese uitstoottest WLTP in 2017. Door die meer realistische testcyclus ligt de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s volgens Febiac gemiddeld 5 à 10 gram hoger.

SUV

Milieubewegingen zien in de enorme populariteit van de SUV een derde oorzaak voor de stijgende uitstoot. In 2018 koos een op de drie Belgische kopers voor een stedelijke terreinwagen, vorig jaar steeg dat aandeel naar 39 procent. ‘SUV’s zijn zwaarder en stoten tot een vijfde meer CO2 uit dan een normale auto’, zegt Julia Poliscanova van de Europese milieufederatie Transport & Environment. ‘Omdat de verkoop van SUV’s zo snel stijgt, laat zich dat sterk voelen in de cijfers.’

Stemmen in de autowereld betwisten dat. ‘Mensen die nu voor een SUV kiezen, reden vroeger met een monovolume, die even zwaar is’, zegt Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van de Belgische Volkswagen-invoerder D’Ieteren.

De stijgende CO2-waarden stellen autobouwers in elk geval voor een groot probleem. Vanaf dit jaar mag 95 procent van de nieuw verkochte auto’s gemiddeld maximaal 95 gram per kilometer uitstoten. Autobouwers die dat doel niet halen, riskeren miljoenenboetes.

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's