Actualiteit

Plug-in hybrides: Een ecologische ramp?

Geschreven door De redactie | 12/07/2019

Plug-in hybride auto’s zouden bijlange niet zo milieuvriendelijk zijn als ervan wordt beweerd. Toch bestaan er uitzonderingen: een heel bekende en een iets minder bekende…

Jean-Luc Moreau is specialist op het gebied van milieuvriendelijke voertuigen en werd onlangs geïnterviewd door onze Franstalige collega’s van het Petites Observations Automobiles (POA). Tijdens dat gesprek gaf de man een klein overzicht van de huidige situatie.

Volgens Moreau dienen plug-in hybrides in de eerste plaats om het imago van fabrikanten “groener” te maken. Dat dit type wagen over het algemeen zeer gunstige officiële CO2-cijfers voorstelt (over het algemeen ongeveer de helft van die van een equivalente benzineversie), heeft te maken met de meetmethode. Deze is namelijk gebaseerd op de veronderstelling dat elke eigenaar de accu’s zo vaak mogelijk zorgvuldig herlaadt en zo het verbruik van fossiele brandstoffen minimaliseert.

Dit laatste zou lang niet altijd gebeuren. Sterker nog: slechts een minderheid van de gebruikers zou dit “ethische” gedrag vertonen. Heel vaak rijden ze op lege accu’s en wordt alleen gebruikgemaakt van het vermogen van de interne verbrandingsmotor, die de lege accu’s mee moet vervoeren en dus meer verbruikt dan conventionele benzine- of dieselversies. Voor Nederland hebben ze hierdoor zelfs besloten om het belastingstelsel, dat erg gunstig was voor dit type voertuig, te herzien.

Zijn wel milieuvriendelijk…

Er worden twee uitzonderingen genoemd: de Toyota Prius Plug-In en de Hyundai Ioniq Plug-in. Deze modellen zouden wel ecologisch verantwoord zijn…

En ook…

Moreau ontkracht de stelling dat hybride- en elektrische wagens milieuonvriendelijker zijn dan exemplaren op diesel of benzine als je de hele productie mee in rekening neemt. Hij claimt dat zelfs bij gebruik van de meest “vervuilende” elektriciteit die beschikbaar is (hij haalt Poolse elektriciteit aan, geproduceerd door oude kolengestookte centrales), de elektrische auto in totaal 30% schoner blijft dan een vergelijkbare vierwieler met een verbrandingsmotor. Deze cijfers worden bevestigd door een van de weinige objectieve studies die de NGO Transport en Milieu in 2017 in samenwerking met de KU Leuven over dit onderwerp heeft uitgevoerd.

Het enige probleem: intussen bestaan er honderden tegenstrijdige studies over dit onderwerp, gefinancierd door verschillende belangengroepen. De vraag is dus wie we écht moeten geloven…

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's