Actualiteit

Plug-inhybrides: een vertekend beeld van de werkelijkheid?

Twee recente studies tonen aan dat oplaadbare hybride voertuigen vaak meer verbruiken en meer uitstoten dan wat de constructeurs aankondigen.

de redactie | Gepubliceerd op 27 okt. 2020 | Leestijd: 5 min

Momenteel overspoelen ze de markt en duiken ze op bij alle automerken: de oplaadbare hybride voertuigen of plug-inhybrides (vaak afgekort als PHEV) die een verbrandingsmotor met een elektromotor combineren. Dankzij hun middelgrote batterij kunnen ze afhankelijk van het model tussen 45 en 60 km in de zuiver elektrische modus rijden. Het probleem is dat deze technologie vrij duur is (reken op 5.000 € extra tegenover een “normaal” model) en bovendien weegt het hybride systeem ook veel (250 tot 350 kg extra). Nochtans kennen de PHEV’s heel wat succes en liet de Europese verkoop een groei van 145% op slechts één jaar tijd optekenen.

Twee studies

De aankoop van PHEV’s wordt door sommige landen aangemoedigd door middel van aankoopincentives of fiscale voordelen, maar toch worden hun prestaties nu in vraag gesteld door twee studies. Volgens de Europese organisatie Transport & Environnement (T&E) stoten plug-inhybride wagens gemiddeld 117g/km CO2 uit, wat 2,5 meer is dan wat de constructeurs zelf aankondigen. Het verschil zou te verklaren zijn door het feit dat de verbrandingsmotor onnodig aanslaat als de wagen elektrisch rijdt, wat het resultaat vervalst. Een sterker argument van T&E is volgens ons het feit dat vele gebruikers de batterij van hun PHEV nooit opladen. Dat is vooral zo bij bedrijfswagens waarvan de werkgevers de brandstofkosten dragen. In een ideaal scenario zouden de wagens bij elke halte ingeplugd moeten worden, wat vrijwel onmogelijk is.

Advertentie – lees hieronder verder

Op grote schaal

De tweede studie, die door het Faunhofer Instituut en de International Council on Clean Transportation (ICCT) werd uitgevoerd, wil de milieu-impact van een PHEV berekenen in functie van de regio waar het voertuig zich bevindt. Een uitgebreid onderzoek bij vlootbeheerders en gespecialiseerde sites liet toe de gegevens van 104.709 voertuigen (66 verschillende modellen), waarvan 4/5e in Noord-Amerika, te verzamelen. Het minste wat gezegd kan worden is dat het resultaat frappant is, want het reële verbruik ligt 2 tot 4 keer hoger dan wat werd aangekondigd. En die kloof wordt zelfs nog groter bij de professionele gebruikers die een 3 tot 4 keer hoger resultaat laten optekenen.

Verschillend gebruik

Dit monnikenwerk maakte eveneens duidelijk dat de automobilisten niet in alle regio’s op dezelfde manier gebruik maken van de elektrische modus. In China is dat gemiddeld 26 %, terwijl Noorwegen en de Verenigde Staten merkelijk beter doen met respectievelijk 53 en 54 %. Ook de aard van de automobilist zorgt voor een verschil. In Duitsland maken gemiddeld 43% van de particulieren gebruik van elektriciteit, terwijl de professionele rijders blijven hangen op 18%.

Wat nu?

Het lijkt erop dat de fiscale voordelen in sommige landen enkel dienen om PHEV’s te verkopen en geen concrete verbetering van het verbruik of de uitstoot teweeg brengen. Het klopt dat door het ontbreken van een aangepaste laadinfrastructuur bij de automobilist, een hybride wagen geen enkele meerwaarde biedt, in tegendeel. Het Faunhofer Instituut en ICCT trekken daarom aan de alarmbel en vragen een aanpassing van de wetgeving. Zij vragen ook een verlaging van de drempels voor CO2-uitstoot om een premie te bekomen en een herziening van de WLTP-normen om ze realistischer te maken. Wat de fleetmarkt betreft, adviseren ze de plaatsing van een laadinfrastructuur bij de bedrijven en een betere opvolging van de thuissituatie van de werknemers. Op vlak van technologie van plug-inhybride wagens raden het Faunhofer Instituut en ICCT de constructeurs aan een batterij te voorzien die een rijbereik van gemiddeld 90 km toelaat en het vermogen van de verbrandingsmotoren te beperken om het gebruik van elektrische energie te bevorderen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon