Actualiteit

Richting 10.000 publieke laadpalen in België?

Volgens AVERE Belgium zijn er op dit ogenblik bijna 8.500 publieke laadpunten in ons land, waarvan 476 snelladers. De federatie voor elektrische mobiliteit verwacht dat dit aantal nog dit jaar zal stijgen tot meer dan 10.000 palen. Dat lijkt veel, maar toch is het klein bier in vergelijking met andere Europese landen.

Geschreven door Joris Bosseloo | 05/02/2021

“Er zijn nu voldoende laadpalen voor een grote uitrol van elektrische voertuigen in België. […] De Belgische laadbedrijven zijn nu klaar voor een volgende fase van de vergroening, met name een opschaling van het aantal batterij elektrische wagens en een snelle toekomstgerichte uitrol van bijkomende laadinfrastructuur”, aldus Jochen De Smet, voorzitter van AVERE Belgium.

Vlaanderen zou plannen koesteren om op termijn 30.000 extra publieke laadpunten te voorzien, maar er dreigen heel wat projecten stil te vallen, zo staat in het persbericht te lezen. Er wordt ook melding gemaakt van de Brusselse wens voor 7.500 bijkomende laadpunten, maar in eerste instantie slechts 400. Daarnaast wordt gezegd dat er in Wallonië een structureel beleid omtrent deze materie ontbreekt.

“De meerderheid van de bestuurders laadt thuis of op kantoor omdat de prijs om thuis te laden minstens 20% goedkoper is en op het bedrijf laden, is zelfs tot 70% goedkoper. De publieke laadpalen moeten een graadmeter zijn voor de uitrol op privaat domein. Op dit moment loopt de uitrol bij bedrijven en particulieren steeds beter, terwijl overheden lijken te aarzelen”, voegt ondervoorzitter Bart Massin daaraan toe.

In 2018 telde ons land in totaal 2.958 laadpunten en in 2019 waren het er “al” 6.429 (+177%), maar de groei lag een pak lager in 2020 (tot 8.482, 31% erbij). Er is dus een serieuze vertraging merkbaar, wat wellicht met de coronaviruspandemie te maken heeft. In ieder geval is België alles behalve een goede leerling in vergelijking met andere West-Europese landen als je de verhouding tussen het aantal ingeschreven elektrische auto’s en het aantal laadpunten vergelijkt. De absolute koploper is Nederland, en ook Duitsland, Frankrijk en in iets minder mate het Verenigd Koninkrijk doen het behoorlijk goed. Opvallend is evenwel dat Noorwegen, waar er procentueel meer EV’s rondrijden dan waar ook ter wereld, maar net boven het Europese gemiddelde zit.

Bron: AVERE Belgium via EY analysis

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's