Van de Type E Lightweight werden in 1963 slechts 18 exemplaren geproduceerd. Dit was een echte racebolide voor wedstrijden voor toerismewagens. Dit kunstwerk op vier wielen was ook de inspiratie voor de Lightweight GT van Eagle. Het aluminium koetswerk wordt met de hand vervaardigd en heeft enigszins gewijzigde proporties om bijvoorbeeld moderne wielen te herbergen.
De Eagle weegt slechts 1017 kg, of 57 kg meer dan de Jaguar Type E Lightweight, en beschikt ook over een zeer verzorgd interieur. Om de nodige punch te verzekeren werd de inhoud van de XK-motor opgevoerd tot 4,7 liter om zo 380 pk en 508 Nm koppel te produceren. Onder het klassieke design schuilt verder moderne technologie met regelbare Ohlins-dempers en geventileerde remschijven met vier zuigers. Wat de prestatiecijfers betreft lukt de sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden en loopt de topsnelheid op tot 270 km/u. De Eagle wordt volledig volgens de wensen van de klant opgebouwd en kent het nodige succes: de levertijd is intussen opgelopen tot 2 jaar! Het prijskaartje bedraagt ruim 800.000 euro ! Dat is duur, maar tegelijk een habbekrats vergeleken met de 6 miljoen euro die een echte Type E Lightweight waard is…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be