De productie liep van 1995 tot 2002 en er bestonden twee versies van de Mega Cruiser: de BDX10 (voor het leger, als ware een raketlanceerder-op-wielen) en de BDX20 (voor “het volk”, in de praktijk vooral voor politie en brandweer bedoeld). Inspiratie kwam overduidelijk van de HMMWV, beter bekend als Humvee of later Hummer H1. Wat de Mega Cruiser zo interessant maakt? Dat hij zeker even capabel is als de zonet genoemde Amerikaan, maar ook veel exotischer daar er maar een drieduizendtal van gemaakt zijn. Die zouden dan ook nog eens allemaal in Japan rondrijden, wat de kans dat jij of ik een exemplaar in het echt tegenkomen nihil maakt.
Een pk-monster is de Mega Cruiser voor alle duidelijkheid niet (153 pk), net zoals de oer-Hummer trouwens (190 pk), maar zijn 4,1-liter viercilinder turbodiesel (gekoppeld aan een viertrapsautomaat) kon wel stenen uit de grond trekken bij een laag toerental: exact wat nodig is om (bijna) alle obstakels te overbruggen. Kijk hieronder maar…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be