Wat is men met Fiat van plan? Die vraag werd vorig jaar door veel waarnemers gesteld na de onthulling van het vijfjarenplan van FCA (Fiat Chrysler Automobiles) door wijlen Sergio Marchionne. De luxemerken (Maserati en Alfa Romeo) en off-roaders (Jeep en RAM) zouden meer aandacht krijgen, Fiat zou zich vooral op de 500-reeks blijven concentreren.
De meeste Fiat-modellen vallen nu onder die noemer: 500, 500L, 500L Living en 500X. Het assortiment wordt vervolledigd door de Panda, Tipo en 124 Spider. De toekomst van de laatste twee zou echter zeer onzeker zijn en de aandacht zal vanaf volgend jaar vooral op de 100% elektrische 500 komen te liggen.
Niet zonder reden
Vanaf 2021 gaan de nieuwe CAFE-normen van kracht, die de fabrikanten een plafond van gemiddeld 95 gr/km CO2 voor hun volledige aanbod opleggen. Veel elektrische auto’s verkopen, is dan ook een must en zeker omdat elke elektrische wagen die verkocht wordt dubbel telt in de totale berekening van de CO2-uitstoot. Daarom heeft FCA onlangs van Tesla, dat toch alleen maar elektrische voertuigen produceert, het recht “gekocht” om diens verkopen toe te voegen aan de eigen cijfers. Deze “oplossing” is natuurlijk erg kostelijk voor FCA, dat anderzijds nog duurdere boetes wil vermijden. De 500e wordt met andere woorden een zeer belangrijk model voor Fiat op langere termijn. Net zoals de “e” voor Honda, ook weer zo’n elektrische stadsmus.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be