Volgens onze collega’s bij de krant La Meuse, richtte het College van Procureurs-generaal zich tot de Waalse Minister bevoegd voor Verkeersveiligheid om een rapport van de indienststelling van de reeds uitgeruste sites te vragen. Het gaat over zeven toestellen die gefinancierd werden door het Gewest voor rekening van de politiezones en die nochtans al gecertifieerd zijn: “Deze certificatie bevestigt dat de radar de snelheid correct meet en dus toelaat te sanctioneren”, verklaart Christophe Blerot, van SPW Mobilité et Infrastructures.
Deze Belgische frats vindt zijn oorsprong in een ander eerder banaal probleem: de lokale politie en justitie moeten een protocol bekrachtigen voor het gebruik van het toestel. Vincent Macq, Procureur des Konings in Namen, betreurt dat het Gewest geen gecoördineerd beleid rond de inplantingen voert: “De SPW plaatst de radars zonder rekening te houden met de verwerkingscapaciteit van de lokale parketten. In Namen hebben we een gemiddelde bezetting voor een zeer groot aantal snelheidsovertredingen. Ook in Luik hebben we niet de capaciteit. Ik verkies daarom dat er minder geflitst wordt, maar dat we dan wel de mogelijkheid hebben om alle overtreders te vervolgen. Zo niet, sturen we een fout signaal uit. De radars moeten op een intelligente manier functioneren ».
Terwijl de parketten zich afvragen hoe zij al het werk zullen klaren, vindt men de SPW dat men zijn werk heeft gedaan met de certificatie en dat er gewoon verder moet gedaan worden.« In Andenne en Ohey werden nieuwe toestellen geplaatst en er staan er nog vier op de planning. De werken zullen nog 50 dagen in beslag nemen, rekening gehouden met het bouwverlof », bevestigt Christophe Blerot van SPW. En dat is niet alles! Een tiental sites wacht nog op de certificatie, die in de loop van 2021 zou zijn afgerond. Momenteel werkt nog maar één radar van dit type in Wallonië, in de tunnel van Cointe, nabij Luik…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be