Er is geen twijfel mogelijk dat de autobelasting van morgen heel anders berekend zal worden dan nu. Die berekening zal ook complexer zijn. In het huidige systeem is het heel eenvoudig om de verkeersbelasting en de inverkeersstelling van een nieuwe wagen te bepalen. Maar stel dat we overschakelen op een meer gebruiksgericht belastingstelsel (denk aan het aantal afgelegde kilometers, de bezochte gebieden, de uren waarop het voertuig wordt gebruikt enzovoort), wordt bedragen bepalen een pak moeilijker. De overheid zou camera’s kunnen gebruiken die nummerplaten scannen, zoals nu al het geval is om de toegang tot lage-emissiezones te bepalen, al kan het “Big Brother”-gehalte zelfs nog groter…
e-call vereist!
Sinds 1 april 2018 moeten alle auto’s die op Europese bodem worden verkocht, uitgerust zijn met een automatisch noodoproepsysteem, beter bekend als “e-call”. Elke nieuwe auto is daarom uitgerust met een geïntegreerde simkaart die kan communiceren met de buitenwereld, maar ook met verschillende sensoren die vele voertuigparameters in real time scannen (snelheid, geografische positie enz.). Kortom, alles wat nodig is om de chauffeur te volgen, bestaat al en dus zullen de autoriteiten binnenkort perfect in staat zijn om de autobelasting van morgen te baseren op het gebruik in plaats van puur op het bezit, zoals nu. Bovendien is de installatie van zo’n systeem niet duur of ingewikkeld, wat wil zeggen dat het gemakkelijk voor oudere voertuigen verplicht kan worden ingevoerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be