Of je nu op zoek bent naar een nieuwe auto, een jonge tweedehands of een oldtimer, buiten onze landsgrenzen vallen soms interessante koopjes te rapen. Een auto kopen in het buitenland is uiteraard toegelaten, op voorwaarde dat je enkele regels kent en respecteert en de juiste procedure volgt voor de import en inschrijving.
Een auto importeren in België kan interessant blijken, vooral als je kijkt naar de prijs. De buitenlandse automarkten zijn vaak groter dan de onze, met een grotere concurrentie die leidt tot lagere prijzen of bepaalde uitrusting die je niet bij ons niet meteen terugvindt. Dat geldt ook voor oldtimers. Wie bijvoorbeeld een oude Fiat zoekt, heeft veel meer mogelijkheden op de buitenlandse markt. Wel moet je altijd voorzichtig blijven, want er bestaan natuurlijk ook in het buitenland oplichters. En in het geval van misleiding wordt het moeilijker en duurder om in het buitenland een schadevergoeding te vragen.
Advertentie – lees hieronder verder
Slim zoeken
Om op de hoogte te zijn van goede deals in het buitenland, kun je internationale verkoopsites bezoeken en de talloze advertenties bekijken die daar verschijnen. Al snel kom je koopjes tegen en dan moet je snel de reflex hebben om na te gaan of (en op welke manier) de reis naar de locatie voor jou doenbaar is. Ook dat kost namelijk geld, zeker als je een eerste keer moet reizen om de auto te ontdekken en een tweede om de auto in ontvangst te nemen.
Houd er rekening mee dat je in het buitenland zowel gebruikte als nieuwe auto’s kunt kopen, maar dat er een verschil is in de betaling van de btw. De btw is immers verschuldigd in het land van herkomst van de auto als die minstens zes maanden oud is of 6.000 km gereden heeft. Onder deze drempel is de auto ‘nieuw’ en moet je de btw betalen in het land van invoer, in dit geval dus in België.
Dit is een aspect dat je niet mag verwaarlozen, want je wilt uiteraard vermijden dat je twee keer btw moet betalen. Of dat je het btw-bedrag achteraf moet terugvragen aan de verkoper door een moment van onoplettendheid, wat kan uitdraaien in een ingewikkelde toestand. Als de verkoper een particulier is, betaal je uiteraard geen btw. Houd er dus bij een nieuwe auto rekening mee dat je in België 21 procent btw moet optellen bij de prijs exclusief btw.
Land | Btw |
België | 21% |
Bulgarije | 20% |
Cyprus | 15% |
Denemarken | 25% |
Duitsland | 19% |
Estland | 18% |
Finland | 22% |
Frankrijk | 19,60% |
Griekenland | 19% |
Hongarije | 20% |
Ierland | 21% |
Italië | 20% |
Letland | 18% |
Litouwen | 18% |
Luxemburg | 15% |
Malta | 18% |
Nederland | 19% |
Oostenrijk | 20% |
Polen | 22% |
Portugal | 21% |
Roemenië | 19% |
Slovakije | 19% |
Slovenië | 20% |
Spanje | 16% |
Tsjechië | 19% |
Verenigd Koninkrijk | 17,50% |
Zweden | 25% |
Hoe dan ook moet je erop aandringen dat je de auto kunt testen wanneer je je verplaatst. Laat de verkoper weten dat dit voor jou een vereiste is. Zodra je gekozen hebt en de onderhandeling achter de rug, is het tijd om te denken aan de repatriëring van de auto. Hiervoor heb je verschillende mogelijkheden: ofwel doe je een beroep op een transporteur (een dure oplossing) ofwel breng je de auto zelf terug over de weg.
In het laatste geval moet je transitplaten en een tijdelijke verzekering voorzien. Deze oplossing is best praktisch, want voor een relatief klein bedrag (ongeveer 400 euro in Duitsland bijvoorbeeld), kun je de auto terugbrengen en zelfs gedurende vier maanden rijden op ons grondgebied. Bovendien kun je met de transitplaten ook naar de technische keuring, die noodzakelijk is om de auto in te schrijven.
Een laatste oplossing, eerder ‘experimenteel’: ernaartoe gaan met de nummerplaten van je auto, waarbij je vooraf al je verzekeraar op de hoogte hebt gebracht. Door aan je verzekeraar de kenmerken van de aangekochte auto door te geven, zal die er doorgaans mee instemmen om je een tijdelijke dekking te geven voor de tijd die nodig is voor de repatriëring.
Het enige risico dat je hierbij loopt, is dat de aangekochte auto nog niet ingeschreven is. Bij een wegcontrole riskeert de bestuurder dus een boete bij gebrek aan inschrijving. Maar doorgaans is de politie, zelfs in het buitenland, vrij tolerant in zulke gevallen.
Langs de douane en technische keuring
Wanneer je de auto koopt, vergeet dan niet om alle documenten mee te nemen die je nodig hebt om de auto weer in te schrijven. In dit geval heb je het gelijkvormigheidsattest, het inschrijvingsbewijs in het land van herkomst en eventueel een bewijs van de technische keuring nodig. Vergeet ook de factuur niet als de verkoper een professionele handelaar is, want op dit document zal de douane zich baseren om de auto in te klaren.
Eens de wagen in België is, moet je een elektronisch E-705 vignet aanvragen (de papieren versie is afgeschaft). Dat doe je via de myMinfin-applicatie.
Zodra je voorbij de douane bent, moet je de auto inschrijven. Het aanvraagformulier voor de inschrijving moet je volledig ingevuld en ondertekend indienen bij je verzekeraar en de auto moet technisch gekeurd worden (dat is het geval bij alle tweedehandsauto’s, ongeacht hun kilometerstand of leeftijd). Je kunt zelf naar de technische keuring gaan met de transitplaat of een garagist dit laten doen die als enige tijdelijke platen kan gebruiken.
Daarna moet je de documenten opsturen naar de DIV. Doorgaans is het efficiënter om zelf even langs te gaan (liefst niet in de drukke kantoren in Brussel en omstreken). Vaak heeft de DIV ook het gelijkvormigheidsattest nodig om een nieuw inschrijvingsbewijs op te maken, want kenmerken zoals de CO2-uitstoot of het vermogen van de auto kunnen enigszins afwijken van de gegevens in de database van deze dienst.
Na al deze stappen heb je het hindernissenparcours overwonnen en kun je volop genieten van je nieuwe aankoop. Enkele weken later valt natuurlijk de rekening van de verkeersbelasting in de brievenbus. Het is belangrijk om te letten op dit aspect, omdat auto’s die in België verkocht worden vaak genieten van een kleine vermogensaanpassing waardoor je minder hoeft te betalen (een vermogen van 136 in plaats van 140 pk of 163 in plaats van 170 of 180 pk). Vergeet dit niet wanneer je de rentabiliteit van de operatie berekent.
Welke garantie?
Volgens sommigen is zo’n buitenlandse aankoop riskant. Dat is het eigenlijk niet, op voorwaarde dat je de moeite doet om oplettend en voorzichtig te zijn. Bij tweedehandsauto’s hebben veel landen geen Car-Pass zoals in ons land, wat de kans op kilometerfraude vergroot. We moeten toegeven dat dit systeem echt heel praktisch en geruststellend is. Nederland volgt hier trouwens het voorbeeld van België. Je moet dus voorzichtig zijn en vragen naar de voorgeschiedenis van de auto (bijvoorbeeld de herstellingen en het onderhoud).
Qua garantie worden in de Europese Unie overal dezelfde regels toegepast. Op een nieuwe auto of een jonge tweedehands krijg je altijd twee jaar garantie. Je kunt je richten tot elke Belgische dealer om een beroep te doen op deze garantie. Als de auto ouder is, bedraagt de garantie een jaar bij een handelaar en is dit uiteraard niet van toepassing op een particuliere verkoper. Mocht er sprake zijn van een verborgen gebrek, dan kun je juridische stappen ondernemen, maar het is altijd aan de consument om het bewijs te leveren.
Dit gezegd zijnde, moet je vooral focussen op het voordeel dat een dergelijke transactie jou kan opleveren. Er zijn immers heel wat koopjes te doen en pareltjes te vinden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be