Op 22 juni is het precies 10 jaar geleden dat de Tesla Model S werd afgeleverd aan de eerste klanten tijdens een ceremonie in de fabriek van Fremont. In die tijd stond de elektrische auto nog in de kinderschoenen en was Tesla een bedrijf dat alleen bij insiders bekend was.
Tesla Motors werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard (CEO) en Marc Tarpenning (CFO). In 2024 werd Elon Musk, bekend van het betalingssysteem PayPal en ruimtevaartbedrijf SpaceX, hoofdaandeelhouder na een kapitaalinjectie van 6,5 miljoen dollar en werd de in Zuid-Afrika geboren Amerikaan voorzitter van de raad van bestuur, om uiteindelijk in 2008 de rol van CEO op zich te nemen.
Datzelfde jaar werd de Roadster gelanceerd, een 100% elektrische cabrio op basis van de Lotus Elise. Duur en onpraktisch zijnde, kon dit model geen potten breken. Tussen 2008 en 2012 werden er dan ook maar 2.680 exemplaren van verkocht.
Advertentie – lees hieronder verder
Van nul herbegonnen
In plaats van ontmoedigd te raken door deze relatieve mislukking, geloofde Musk nog altijd in een grootse toekomst voor EV’s genoemd naar Nikola Tesla. Hij ging aankloppen bij Mazda-designer Franz von Holzhausen met de opdracht om een hypermoderne berline te ontwerpen: de WhiteStar, die uiteindelijk geschiedenis zou schrijven als de Model S.
Het prototype – de Model S Concept – werd voor het eerst getoond in 2009 op de Frankfurt Motor Show. Hoewel goed onthaald door het publiek en journalisten, moest Tesla nog een grote hindernis overwinnen, namelijk een fabriek vinden waar zijn nieuwste creatie van de band zou kunnen rollen. Uiteindelijk werd gekozen voor de site in Fremont die vroeger eigendom was van General Motors en die snel de naam ‘The Factory‘ kreeg.
Aanvankelijk werd de Model S (althans in de VS) in vier versies aangeboden: de Model S 85 met een actieradius van 426 km, de Model S 60 met 335 km autonomie, de instapversie Model S 40 met 225 km en, als vlaggenschip van het aanbod, de Model S P85, die met een krachtigere motor uitpakte.
Musk werd snel als een vooruitziend man beschouwd die de energietransitie eigenhandig wilde bevorderen. Hij lanceerde daarom een netwerk van ‘Superchargers’, snellaadpalen die gratis beschikbaar werden gesteld voor eigenaars van een Model S (en die tegenwoordig gebruikt kunnen worden door iedereen met een EV, nvdr).
Hightech
De rest is geschiedenis. De Model S kwam in 2013 naar Europa en maakte een relatief bescheiden commercieel debuut. Na verloop van tijd werd zijn rijbereik groter en kwamen er versies met vierwielaandrijving. In veel landen geholpen door premies om mensen te stimuleren voor een elektrische wagen te kiezen, nam de verkoop van Tesla’s een hoge vlucht. De prijs van een Model S, die bleef wel hoog.
In 2016 werd de ‘S’ op een facelift getrakteerd en een jaar later konden we voor het eerst met de Autopilot kennismaken, een autonoom rijsysteem dat op tal van sensoren en camera’s rekende. Een nieuwe mijlpaal werd vervolgens bereikt met de Model S 100D, toen de elektrische auto met de grootste autonomie op de markt (632 km volgens de NEDC-cyclus, die weliswaar rooskleuriger is dan de WLTP). Dit record zou in 2020 gebroken worden door de Model S Long Range Plus, die 652 km WLTP claimde.
Om de inmiddels gelanceerde Porsche Taycan, vandaag de best verkopende Porsche in België, te counteren, zette Musk zijn ingenieurs aan het werk om de Model S Plaid te ontwikkelen. Dat werd een regelrecht pk-monster (1.020 paarden!) dat dankzij drie straffe motoren in slechts 2,1 seconden van 0 naar 100 km/u schiet.
En nu?
Met de komst van de betaalbaardere Model 3 en Model Y (een SUV op basis van laatstgenoemde) is de Model S een beetje naar de achtergrond verdrongen en zijn de verkopen gezakt. Hoewel hij op tijd en stond werd aangepast, is zijn ontwerp al een decennium lang min of meer hetzelfde gebleven, terwijl concurrenten hun modellen gemiddeld om de zes jaar vervangen. Een beetje gedateerd dus, zou je kunnen denken, al kan het merk de grote reikwijdte nog altijd als een verkoopsargument gebruiken.
Wat nog het meest verbaast, is dat Tesla niet bezig lijkt te zijn met de voorbereiding van zijn vervanger om het hoofd te bieden aan een nieuwe generatie EV’s die steeds kwalitatiever worden, maar vooral ook alsmaar verder kunnen rijden zonder onderweg bij te laden. Anderzijds, wie Elon Musk een beetje kent, weet dat deze flamboyante multimiljardair nooit om een stunt verlegen zit.
Sowieso houdt Gocar je op de hoogte van verdere ontwikkelingen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be