De handelspraktijken van China zorgen voor groeiende bezorgdheid. Wereldwijd verhogen de nochtans liberale landen hun douanerechten op Chinese elektrische voertuigen, die vanwege gulle overheidssteun uit Peking als oneerlijk worden beschouwd en de internationale handelsregels schenden. Na de VS en Europa is nu ook Canada aan de beurt, met tarieven tot 100% op auto’s en 25% op geïmporteerd aluminium. Deze stap markeert een nieuwe fase in de gecoördineerde reactie van westerse landen op de opkomst van de Chinese industrie. Maar wat is het einddoel?
Canada, waarvan de economie sterk afhankelijk is van handel met de VS, volgt het voorbeeld van de recente initiatieven in Amerika en Europa door de toegang van Chinese producten tot westerse markten te beperken. “We weten allemaal dat China zich niet aan dezelfde regels houdt,” zei premier Justin Trudeau, en benadrukte het belang van bescherming van lokale industrieën tegen een oneerlijk geachte concurrentie.
Gezamenlijke strategie
De Canadese aankondiging sluit aan bij de maatregelen die de Verenigde Staten hebben genomen onder de regering-Biden, die de tarieven op Chinese EV’s en op batterijen, zonnecellen en staal aanzienlijk heeft verhoogd. Deze strategie is erop gericht om westerse toeleveringsketens veilig te stellen en te reageren op wat westerse leiders zien als de industriële overcapaciteit van de Chinese staat, die daardoor overslaat naar de rest van de wereld. Chrystia Freeland, de Canadese minister van Financiën, hekelde “oneerlijke concurrentie als gevolg van het Chinese staatsbeleid, dat het vermogen van de Canadese elektrische autosector om concurrentieel te blijven verzwakt”.
Advertentie – lees hieronder verder
We herinneren eraan dat ook de Europese Unie maatregelen heeft genomen, maar deze zijn subtieler, met heffingen van 27% tot 46%, afhankelijk van de fabrikant. Deze maatregelen zijn bedoeld om Europese fabrikanten te beschermen tegen de instroom van goedkope Chinese voertuigen, die als een bedreiging voor de Europese auto-industrie worden gezien.
Maar de Europese tarieven liggen nog steeds een stuk lager dan die van Canada en de Verenigde Staten. Dit verschil in strengheid van de maatregelen weerspiegelt de verschillende niveaus van blootstelling aan en afhankelijkheid van de westerse economieën van de Chinese markt. Het is belangrijk om te onthouden dat China ook grote schade kan aanrichten door de economische druk op te voeren. Zoals in 2018, toen Canada Meng Wanzhou arresteerde, het hoofd van Huawei. Als tegenprestatie beperkte Peking de import van Canadees koolzaad.
Geen westerlingen
Canada zal echter geen heffingen opleggen aan Tesla, dat vanuit China exporteert. De maatregel blijft gericht op “opkomende” en bedreigende merken zoals bijvoorbeeld BYD, dat onlangs plannen aankondigde om Canada te veroveren. Voor Ottawa is het doel om zijn industrie te verdedigen en banenverlies en loonerosie te voorkomen.
Maar voor hoe lang? Want douanerechten zijn eigenlijk gewoon een beetje extra tijd om je te organiseren. En dat is precies waar Canada op mikt: de vestiging en samenwerking van westerse autofabrikanten zoals Volkswagen, Stellantis en Honda bij de productie van batterijen en voertuigen. Kortom, de boodschap is als volgt: laten we onze krachten bundelen zoals de Chinezen dat doen … en zoals sommige Europeanen dat doen met de Chinezen (Audi en SAIC, Volkswagen en XPeng, Stellantis en Leapmotor, etc.).
Maar het blijft een feit dat westerse besluitvormers zich organiseren en op één lijn zetten om te voorkomen dat ze worden overspoeld door de Chinese industrie, die haar producten probeert te exporteren bij gebrek aan binnenlandse vraag. Er is dus een vorm van organisatie en overleg tussen naties. Het valt natuurlijk nog te bezien of dit genoeg zal zijn om de machtstoename van China tegen te gaan en of het Westen erin zal slagen zijn economische soevereiniteit te herstellen, een concept dat vaak over de tong gaat, maar tot nu toe niet echt in de praktijk is gebracht.
Foto’s: Youtube & Wikiland
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be