SUV’s worden regelmatig besproken in de autowereld. En niet alleen positief: te groot op de weg en in parkeerplaatsen, te zwaar en dus te gevaarlijk bij botsingen met zwakkere weggebruikers, maar ook te gulzig naar brandstofverbruik; SUV’s zijn onder vuur komen te staan. De tijd waarin ze geprezen werden voor hun hoge zitpositie en beter zicht, hun grote veelzijdigheid, een constant gevoel van ontsnapping en voor velen een rustigere rijervaring, lijkt ver achter ons.
Kortom, SUV’s vormen vandaag een probleem. Of dat is toch wat de directeur van het Internationaal Energieagentschap (IEA), Fatih Birol, zegt in een interview met onze collega’s van Les Échos. De organisatie merkt op dat SUV’s vandaag bijna de helft van de wereldwijde autoverkopen vertegenwoordigen (48% in 2023), terwijl ze in Europa zelfs de grens van 50% hebben overschreden. Het IEA, dat de energiemarkten volgt en steeds meer landen adviseert over de overgang, maakt zich zorgen over deze verkoopcijfers (40 miljoen auto’s in totaal in 2023).
+20% brandstofverbruik?
Volgens het IEA laten SUV’s een grote ecologische voetafdruk achter. De organisatie wijst erop dat deze voertuigen 20% meer CO2 uitstoten dan personenauto’s (sedan), voornamelijk door hun hogere gewicht (+300 kg gemiddeld) en ongunstige aerodynamica.
Advertentie – lees hieronder verder
Het IEA schat dat SUV’s de vijfde grootste wereldwijde bron van CO2-uitstoot zijn, waarbij jaarlijks een miljard ton broeikasgassen in de atmosfeer terechtkomt. Dat is net zoveel als de totale uitstoot van Japan. Erger nog: het IEA is van mening dat SUV’s de vooruitgang van de elektrificatie van het wagenpark aanzienlijk ondermijnen. Vandaag vertegenwoordigen SUV’s een kwart van alle auto’s op de weg, terwijl elektrische auto’s slechts goed zijn voor 5%.
Relativeren
Het probleem met SUV’s is echter niet overal hetzelfde. In Noord-Amerika zijn ze aanzienlijk groter, met een gewicht tussen 1,5 en 2,7 ton. Dit is niet het geval in Europa, waar deze autocategorie compacter is vanwege duidelijke ruimtebeperkingen. Hier weegt een gemiddelde SUV 1,5 ton (cijfers IEA 2021).
Het IEA is het eens met de organisatie Transport & Environment (T&E). In een recent rapport benadrukte de NGO het steeds problematischer wordende afmetingen van auto’s, en vooral SUV’s. Er werd opgemerkt dat de breedte van auto’s in de afgelopen 5 jaar met gemiddeld 1 cm per jaar is toegenomen (gemiddeld 180,3 cm in de eerste helft van 2023, tegenover 177,8 cm in 2018). En de trend is nog duidelijker bij grote SUV’s.
Hard optreden?
Volgens het IEA moet de situatie veranderen en is het tijd voor overheden om kopers ervan te weerhouden voor SUV’s te kiezen. “Gezien de trends zouden overheden maatregelen moeten nemen in de richting van meer regulering. Dit kan in de vorm zijn van een ander belastingsregime of hogere parkeertarieven“, aldus Fatih Biro, die pleit voor de invoering van een belasting op basis van gewicht. Terecht? Dat valt nog te zien, want we zien nu al in Wallonië (vanaf 2025) de fiscale inconsistenties die kunnen ontstaan door dit element in de berekening op te nemen – een diesel-SUV kost bijvoorbeeld minder dan een elektrische.
In sommige landen, zoals Noorwegen, Ierland en Frankrijk, is al een hogere belasting ingevoerd voor zwaardere auto’s. Maar het gewicht van een voertuig hangt niet alleen af van de grootte. Elektrische auto’s moeten bijvoorbeeld batterijen dragen, net als plug-in hybrides. En wat met grote gezinnen die een voertuig nodig hebben dat niet per se comfortabel is, maar gewoon ruimer? Momenteel houdt de politiek hier (te) weinig rekening mee; in Wallonië zal bijvoorbeeld slechts een korting van 100 euro worden toegekend voor gezinsauto’s. Het IEA blijft volhouden dat het vervangen van een SUV door een sedan jaarlijks 3 ton CO2 zou kunnen besparen. Wat denk jij hiervan?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be